بررسی انواع یراق آلات ساختمانی و کاربرد آن ها

در بحث ساخت سازه های مختلف، یراق آلات ساختمانی قطعاتی هستند که برای تکمیل یک بخش اصلی بنا مورد نیازند. این واژه در واقع به یک سری قطعات ریز و درشتی اطلاق می شود که در بخش های مختلف ساختمان از آنها استفاده می شود.
 


این قطعات در مکان های زیادی از ساختمان کاربرد دارند. در درب و پنجره ها گرفته تا کابینت ها، کمدها و سایر بخش های یک ساختمان از یراق آلات متفاوت استفاده می شود. این قطعات که معمولی فلزی هستند، تنوع بسیار زیادی دارند و هر کدام برای بخش به خصوصی در ساختمان کاربرد دارد.
برای آشنایی بیشتر با انواع یراق آلات ساختمانی و کاربرد آن ها در ساخت یک بنا، در ادامه با گودفورپی همراه باشید تا به بررسی تک تک این قطعات پرکاربرد بپردازیم. برای شروع بهتر است ببینیم تاریخچه پیدایش و کاربرد این یراق آلات به چه زمانی باز می گردد.

پیشینه ساخت و کاربرد انواع یراق آلات ساختمانی

با دسترسی افراد به قابلیت ذوب کردن، این امکان برای آن ها به وجود آمد تا بتوانند از طریق ذوب کردن فلزات خام مختلف و شکل دادن به آن ها، انواع یراق آلات ساختمانی را بسازند.
برای ساختن یراق آلات مختلف انسان ها به قالب های متفاوتی نیاز داشتند تا بتوانند با فلزات ذوب شده موجود، یراق آلاتی با شکل و کاربردهای متنوع را ایجاد کنند. البته چیزی که به عنوان یراق آلات در آن دوره شناخته می شد با چیزی که امروزه در ساخت و ساز بناهای مختلف کاربرد دارد متفاوت است.
در گذشته از ذوب فلزات و شکل دادن آن ها برای ساخت یراق آلاتی استفاده می شد که برای زین اسب ها و چهارپایان مختلف و ساخت سلاح ها و ابزار آلات فلزی متفاوت کاربرد داشت. از این متریال برای ساخت نیزه، شمشیر، کمربندهای فلزی و انواع لباس های جنگی نیز استفاده می شد.
 به تدریج اما کاربرد این فلزات متفاوت شد و امروزه از آن تکنیک برای ساخت قطعاتی استفاده می شود که در بخش های مختلف یک ساختمان و تکمیل آن ها کاربرد دارند. این قطعات ساخته شده از فلز را با عنوان انواع یراق آلات ساختمانی می شناسند.

آشنایی با پرکاربردترین یراق آلات ساختمانی

حال که با روند ساخت و کاربرد انواع یراق آلات ساختمانی آشنا شدیم، بهتر است ببینیم که کدام قطعات را می توان در این لیست جای داد و بیشترین و پرکاربردترین آن ها شامل چه گزینه هایی می شود. البته این نکته لازم به ذکر است که تقریبا در یک ساختمان در تمامی بخش ها می توان یک قطعه هر چند کوچک که برای ساخت و تکمیل یک بخش اصلی استفاده می شود را به عنوان یراق آلات در نظر گرفت.
 از مهم ترین یراق آلات مورد استفاده در ساخت یک سازه، می توان به انواع زیر اشاره کرد:
  • لولاهای مختلفی که در درب ها، پنجره ها و کابینت ها و کمد مورد استفاده قرار می گیرند. البته این لولاها دارای یک سری لوازم جانبی نیز هستند که همراه آن ها استفاده می شود
  • ریل ها به همراه لوازم و تجهیزاتی که به همراه آن ها استفاده می شود
  • انواع یراق آلاتی که در کابینت ها استفاده می شود از جمله دسته کابینت ها، لولاها، گیره ها و ریل ها و ...
  • انواع پیچ ها و اتصالات
  • قفل ها، دستگیره ها و مغزی ها
  • داکت و قاب آن
  • انواع مختلف جک
  • پایه ها و کلیپس های کابینت

دسته بندی انواع یراق آلات ساختمانی بر اساس مکان استفاده

علاوه بر دسته بندی بالا می توان انواع یراق آلات مورد استفاده در یک سازه را بر اساس مکان استفاده و نوع عملکردی که دارند هم دسته بندی کرد. برای مثال برخی از انواع یراق آلات ساختمانی در مرحله‌ی سفت کاری و در حین تکمیل بنا مورد استفاده قرار می گیرند. مانند ابزارهای نقشه برداری یا دستگاه هایی مثل آجربر و کف ساب.
 برخی دیگر نیز در مراحل نهایی کار و برای تکمیل و زیبا شدن بخش های مختلف خانه کاربرد دارند. مانند دستگیره های درب و پنجره، یراق آلات پنجره ها، دستگیره های کابینت و سایر گزینه های مشابه. از این رو می توان گفت استفاده از یراق آلات مختلف ساختمانی در بخش های مختلف یک ساختمان مانند آشپزخانه، ورودی خانه، بالکن، پشت بام، اتاق خواب ها و در مراحل متفاوت کار مانند پیش از شروع، در طول تکمیل پروژه و پایان کار، کاربرد خواهد داشت.

معرفی انواع یراق آلات ساختمانی

بعد از اینکه با تنوع بالای یراق آلات مورد استفاده در ساختمان آشنا شدیم، در اینجا می خواهیم برخی از مهمترین و پرکاربردترین انواع یراق آلات ساختمانی را در ادامه معرفی کنیم. این یراق آلات در ساخت بناهای مختلف و در بخش های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند.

یراق آلات مورد استفاده در درب و پنجره

یکی از مهم ترین انواع یراق آلاتی که در ساختمان ها استفاده می شود، مجموعه قطعاتی است که در درب و پنجره ها به کار می رود. قفل ها، دستگیره ها، انواع لولاها، یراق های کشویی، انواع یراق اسپانیولت که به عنوان قفل در پنجره های دو جداره استفاده می شوند و انواع سیلندرها و زبانه های قفل از جمله مهم ترین انواع یراق آلات ساختمانی مورد استفاده در درب و پنجره ها هستند.
در انتخاب هر یک از این یراق آلات باید به کیفیت و متریال مورد استفاده برای ساخت آن ها توجه داشت. برای مثال در خصوص سیلندرها، انواع برنجی بهترین نمونه محسوب می شوند. در خصوص انواع یراق اسپانیولیت نیز کیفیت آلیاژ در امنیت و کارایی قفل های مورد استفاده اهمیت بسیار زیادی دارد.

یراق آلات مورد استفاده در کابینت ها

از جمله انواع یراق آلات ساختمانی پرکاربرد دیگری که می توان به آن اشاره کرد، یراق آلاتی است که در کابینت ها استفاده می شود. دستگیره ها، ریل ها، قفل و سایر تجهیزات همراه آن ها از مهم ترین یراق آلاتی است که در کابینت ها کاربرد دارد. در انتخاب این یراق آلات علاوه بر کیفیت و دوام، باید به زیبایی ظاهری آن ها نیز توجه زیادی کرد.
اکسسوری ها و ارگانایزرها نیز بخش دیگری از انواع یراق آلات مورد استفاده در کابینت ها هستند. گالری کابینت هم برای زیباتر شدن کابینت ها و بیشتر کردن ارتفاع آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. ریل و لوازم جانبی، پیچ و مهره ها، مگنت ها و پایه و کلیپس از دیگر یراق آلات مورد استفاده در کابینت ها و کمدها هستند.

انواع لولاها

لولاها یکی از پرکاربردترین انواع یراق آلات ساختمانی هستند که در بخش های مختلفی از آن ها استفاده می شود. آن ها در درب ها، پنجره ها، کمدها، کابینت ها و ... مورد استفاده قرار می گیرند. لولاها خود انواع بسیار متعددی را شامل می شوند که از انواع پرکاربرد آن ها می توان به انواع لولاهای گازور ساده و کلیپسی، لولاهای پمپی ساده و کلیپسی و ... اشاره کرد.
جنس لولاها نیز متفاوت است و از این رو می توان آن ها را به انواع لولاهای آهنی، آلومینیومی و ... تقسیم بندی کرد. هر یک از این لولاها ساختار و استحکام متفاوتی دارند و باید با توجه به نوع و مکان استفاده، مناسب ترین آن ها را انتخاب کرد.

انواع جک

یکی دیگر از انواع یراق آلات ساختمانی پرکاربرد، خصوصا در کابینت ها و کمدها، جک ها هستند. جک ها نیز انواع مختلفی دارند که از مهم ترین آن ها می توان به انواع پمپی، اتوبوسی، گازی، آرام بند، برقی و ... اشاره کرد. هر کدام از آن ها مشخصاتی دارند که به آن ها مزیت ها و برتری هایی را نسبت به مدل های دیگر می دهد.
در انتخاب انواع جک مورد استفاده باید به استحکام بیشتر، داشتن ویژگی هایی نظیر ضد زنگ بودن و نصب راحت تر توجه کرد. دسته ای از جک ها هم وجود دارند که از آن ها برای آرام تر بسته شدن درب ها استفاده می شود. آن ها معمولا از نوع جک های آرام بند هستند.

انواع دستگیره ها

دستگیره ها دسته مهم دیگری از انواع یراق آلات ساختمانی هستند. آن ها برای بخش های مختلفی مانند درب های ورودی، درب اتاق خواب ها، درب سرویس های بهداشتی و ... کاربرد دارند. از طرفی انواع دستگیره ها را می توان برای پنجره ها، کمدها، کابینت ها و سایر موارد مشابه نیز استفاده کرد.
آن ها تنوع بی نظیری دارند و از جنس های بسیار مختلفی نیز برای ساخت و طراحی آن ها استفاده شده است. آن ها را می توان در جنس های مختلف با رنگ های متنوع خریداری کرد. در انتخاب دستگیره ها معمولا علاوه بر کیفیت و امنیت، به زیبایی ظاهری نیز توجه زیادی می شود، چرا که دستگیره ها را می توان بخش مهمی از زیبایی دکور داخلی در نظر گرفت.

کاربردهای استفاده از انواع یراق آلات ساختمانی

همان طور که گفته شد یراق آلات ساختمانی مورد استفاده در بخش های مختلف ساختمان و در مراحل مختلف ساخت و تکمیل بنا، طیف بسیار گسترده ای را شامل می شوند که هدف استفاده از آن ها نیز متناسب با همین گستردگی بسیار متفاوت است.
از این رو می توان گفت کاربرد انواع یراق آلات ساختمانی به عنوان ابزارهای کاربردی و حتی ابزارهایی تزئیناتی، می تواند برای ساخت و تکمیل بخش های مختلف خانه مانند درب و پنجره ها، افزایش امنیت، زیبایی و کارایی ساختمان در نظر گرفته شود.

استفاده از یراق آلات برای تکمیل ساختمان

یکی از اهداف مهم و ابتدایی در کاربرد انواع یراق آلات ساختمانی، تکمیل ساختمان و ساخت یک بنا است. برای ساخت و کامل کردن درب های یک ساختمان، پنجره ها و سایر بخش های مهم نظیر آشپزخانه، سرویس بهداشتی، کمدها و اتاق خواب ها، قطعا به استفاده از یراق آلات مختلف نیاز است. خصوصا در مراحل اولیه ساخت برای استارت زدن ساخت یک بنا، یراق آلات متفاوت ساختمانی و مهندسی وجودشان بسیار ضروری خواهد بود.

یراق آلات زیبایی را به ساختمان می بخشند

در درجه بعدی، پس از بحث ضرورت استفاده از انواع ابزار آلات ساختمانی، باید به کاربرد یراق آلات مختلف و بسیار شیک و مدرن بودن آن ها در جهت زیباتر کردن ساختمان اشاره کرد. در مرحله نهایی تکمیل یک خانه، این مهم است که چه یراق آلاتی را برای آن جا انتخاب و استفاده می کنید.
در واقع شکل و زیبایی بخش بسیار قابل توجهی از یک ساختمان بستگی به همین یراق آلاتی دارد که شاید در نگاه اول چندان به آن ها توجه نشود. اما قرار گرفتن مجموعه آن ها در شیک ترین و زیباترین حالت شان می تواند ظاهری بسیار زیبا به یک ساختمان ببخشد.
آن ها می توانند روی چگونه دیده شدن ساختمان و مشخص کردن سطح شیک و مدرن بودن آن بنا موثر باشند. بنابراین علاوه بر کاربرد انواع یراق آلات ساختمانی ضروری بهتر است به طراحی، کیفیت و زیبایی و تناسب آن ها با سبک و استایل طراحی خانه هم توجه شود.

یراق آلات کارایی بخش های مختلف را راحت تر می کنند

جنبه بسیار مهم دیگری که در خصوص کاربرد انواع یراق آلات ساختمانی باید به آن توجه کرد، تاثیری است که هر یک از این ابزارها در تسهیل کاربری بخش های مختلف خواهند داشت. برای مثال این که چه دستگیره ای را برای کابینت ها و کمدها انتخاب می کنید یا این که ریل مورد استفاده برای کابینت یا کمدها چه نوعی است، به شدت در راحت تر کردن استفاده از این لوازم تاثیر خواهد داشت.
این مورد خصوصا با توجه به تنوع بالایی که در یراق آلات مورد استفاده در ساختمان وجود دارد باید در نظر گرفته شود. از این رو باید از یراق آلاتی مناسب برای هر بخش استفاده کرد. به این ترتیب می توان گفت که استفاده از انواع یراق آلات ساختمانی می تواند موجب راحت تر کردن استفاده از بخش های مختلف شود.

یراق آلات در تامین امنیت ساختمان نقش دارند

نقش و کاربرد مهم دیگری که می توان برای انواع یراق آلات ساختمانی در نظر گرفت، نقش آن ها در تامین امنیت ساختمان است. در واقع در اکثر موارد یراق آلات مورد استفاده در ساختمان برای تامین امنیت مورد استفاده قرار گرفته اند.
از جمله این موارد می توان به دستگیره های درب ورودی و پنجره ها، مغزی و کلیدهای درب، لولاهای درب و پنجره و انواع درب های ضد سرقت و پنجره های دو جداره اشاره کرد. انواع تجهیزات مهندسی مورد استفاده در مراحل ساخت هم در تامین امنیت یک بنا بسیار حائز اهمیت هستند. از این رو باید در انتخاب هر یک از این یراق آلات، به جنبه ایمن بودن آن ها نیز توجه زیادی داشت.

در انتخاب انواع یراق آلات ساختمانی باید به چه مواردی توجه کرد؟

تنوع یراق آلات مورد استفاده در یک ساختمان تنها مربوط به تنوع کاربرد آن ها نمی شود. این یراق آلات تنوع بی نظیری نیز در برند، مدل، طراحی، کیفیت، جنس مواد اولیه و دوام و استحکام دارند. به همین جهت مهم است که در هنگام خرید و انتخاب انواع یراق آلات ساختمانی به برخی موارد توجه کرد:
  • کیفیت بالای متریال مورد استفاده را در نظر بگیرید
  • در خصوص یراق آلاتی که در معرض دید هستند، به جنس و کیفیت آن ها توجه بیشتری کنید و مطمئن شوید در اثر رطوبت و نور خورشید زنگ نمی زنند یا تغییر رنگ نمی دهند
  • با توجه به مورد بالا، به مکان استفاده از یراق آلات توجه کرده و بر این اساس مدل مناسب را انتخاب کنید
  • به سبک طراحی و زیبایی یراق آلات مورد استفاده توجه کنید و سعی کنید مدل ها با استایل و طراحی خانه مطابقت داشته باشند
  • دوام و استحکام یراق آلات مورد نظر اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که معمولا آن ها جز لوازم پایه ای و تکمیل کننده ساختمان هستند و کیفیت و دوام آن ها در استحکام و امنیت ساختمان موثر است. خصوصا یراق آلات مورد استفاده در درب و پنجره های ساختمان مانند دستگیره و لولاها.
توجه به هر یک از این موارد در انتخاب انواع یراق آلات ساختمانی می تواند روی افزایش کارایی آن ها در ساختمان های مختلف تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. البته در کنار این موارد فروشگاهی که از آن یراق آلات مورد نیاز را خریداری می کنید نیز اهمیت زیادی دارد و قطعا فروشگاه های معتبر، کیفیت محصولات را نیز تضمین خواهند کرد.
 

مریم امیری | 0 نظر
امتیاز : 0 نفر

نظرات