راهنمای خرید ابزار مکانیکی + کاربرد، مزایا و نکات مهم

در زمینه کسب و کارها و صنایع مختلف، کار های مکانیکی و مهندسی یکی از اصلی ترین بخش های کار را تشکیل می دهد. برای انجام این کار ها به انواع ابزار آلات به خصوصی نیاز است که آنها را با عنوان ابزارهای مکانیکی می شناسیم.
ابزار مکانیکی آن دسته از ابزار هایی هستند که هم برای تعمیرات و مکانیک خودرو و هم برای کار های مکانیکی در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. برای تعمیر دستگاه های مختلف در کارخانه ها و کارگاه ها، برای ساخت و سوار کردن وسایل و دستگاه های مختلف، در ماشین سازی و ساخت ماشین آلات صنعتی و حتی برای انجام برخی تعمیرات و کار های خانگی نیز از این ابزارهای مکانیکی استفاده می شود.


اما زمانی که بحث این ابزارآلات به میان می آید، باز هم تنوع بی نظیر آنها و طیف گسترده کاربرد هایی که دارند، خرید ابزارهای مکانیکی را سخت می کند. به همین دلیل برای خرید این ابزار به یک راهنمای جامع و کامل نیاز است. توجه به برخی نکات در زمان خرید و آشنایی با انواع ابزارهای مکانیکی نیز، از دیگر مواردی است که باید در زمان خرید ابزارهای مکانیکی به آن توجه کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی کامل این ابزارآلات پرکاربرد بپردازیم.

اهمیت خرید ابزار مکانیکی مناسب

ابزارهای مکانیکی جزو ابزارآلات بسیار ضروری است که در هر زمینه ای داشتن آنها لازم است. برخی از این ابزار ها برای تعمیرات خودرو مورد استفاده قرار می گیرند. مانند انواع جک روغنی یا جک سوسماری. داشتن یک جعبه ابزار کامل در خودرو نیز اهمیت زیادی دارد.
این وسایل را باید در بالاترین کیفیت و کامل ترین پکیج همیشه در اختیار داشت. علاوه بر این ابزارهای مکانیکی برای بسیاری از تعمیرات وسایل خانگی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در صنعت و ساخت ساز نیز وجود این ابزار ها اهمیت دارد.
اگر در هر یک از این موارد ابزار مناسب تهیه و خریداری نشود، ممکن است در زمان اضطراری که قصد تعمیر دستگاهی را دارید، به دلیل نداشتن ابزار مکانیکی مناسب دچار دردسر زیادی شوید. خرید ابزارهای مکانیکی با خرید ابزار های ساده و با کاربرد معمولی متفاوت است و باید حتما ابزار های مناسب بسته به زمینه استفاده خریداری شود.

در خرید ابزارهای مکانیکی به چه مواردی باید توجه کرد؟

به صورت کلی در زمان خرید انواع ابزارآلات مکانیکی باید برخی موارد را مد نظر قرار داد. این نکات می توانند به خریدی بهتر و مفید تر بیانجامند و در نهایت موجب صرفه جویی در هزینه ها و وقت افراد شود. مهم ترین موارد شامل گزینه های زیر است:
  • نوع کاربرد ابزار مکانیکی
  • هدف از خرید این ابزار چیست
  • برند تولید کننده ابزار مورد نظر
  • جنس، کیفیت و دوام محصول
  • میزان گارانتی و پشتیبانی از محصول
  • ایمنی ابزار مکانیکی
  • فیدبک موجود از این ابزار در بازار خرید ابزارهای مکانیکی
  • قیمت ابزار مکانیکی
  • آشنایی با ابزار های مختلف
خرید ابزار مکانیکی

نوع کاربرد ابزار مکانیکی چیست؟

اولین چیزی که باید در زمان خرید ابزارهای مکانیکی در نظر داشت، نوع کاربرد این ابزار است. ابزارهای مکانیکی مورد استفاده در خانه با ابزار های مورد استفاده در جعبه ابزار خودرو متفاوت است. حتی جعبه ابزاری که برای اتومبیل باید تهیه شود با ابزارهای مکانیکی مورد استفاده در یک تعمیرگاه خودرو تفاوت دارد.
زمینه کاربرد ابزارآلات مورد استفاده در صنعت خودرو و ساخت، تعمیر و نگهداری انواع ماشین آلات و دستگاه های صنعتی نیز متفاوت است. بنابراین باید ابتدا زمینه کاربرد وسیله مکانیکی مورد نظر را در نظر گرفت و بعد وارد مراحل بعدی شد. دستی بودن یا برقی بودن ابزار مورد نظر و طیف کاربرد نیز اهمیت دارد. برخی از ابزارهای مکانیکی کاربرد چند منظوره دارند و با خرید یک ابزار می توان از آن برای موارد مختلف استفاده کرد.

هدف از خرید این ابزار چیست؟

هدف خرید نکته مهم بعدی در خرید و انتخاب یک ابزار مکانیکی است. در زمان خرید ابزارهای مکانیکی مختلف با کارایی های متفاوت، باید هدف از خرید را در نظر گرفت. برای مثال اگر هدف خرید، استفاده از ابزار برای شروع یک کسب و کار باشد، قطعا باید دقت بیشتری در خرید به خرج داد. برای نمونه خرید کابل باطری به باطری اتومبیل جز ابزارهای مکانیکی است که باید در خودرو های شخصی از آنها استفاده کرد. اما یک دستگاه تست باتری اتومبیل، از جمله ابزارهای مکانیکی است که در تعمیرگاه های خودرو مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد شخصی ندارد.

برند تولید کننده ابزارهای مکانیکی

موضوع بعدی در خرید ابزارهای مکانیکی مختلف، توجه به برند تولید کننده و میزان اعتبار آن برند است. برند های مختلفی در زمینه ساخت، طراحی و تولید انواع ابزارآلات مکانیکی فعالیت دارند. هر کدام کیفیت ها، کارایی ها و قیمت های مختلفی را ارائه می دهند. قطعا شناخت برند های برتر و آشنایی با ماهیت و سابقه عملکردی این برند ها می تواند به خریدی مطمئن تر منجر شود.
برخی از برند های شناخته شده بازار که بهترین و با کیفیت ترین ابزارهای مکانیکی را تولید می کنند شامل برند های Mac Tools، Snap-on، OTC، Craftsman و برند SuperKrome می شود. این ابزار ها طیف گسترده ای از انواع ابزارآلات مکانیک و خودرو را تولید و ارائه می کنند.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید ابزار آلات نظافت و شست‌و‌شو

جنس، کیفیت و دوام محصول

 در خرید ابزار های مختلف از جمله خرید ابزارهای مکانیکی، توجه به جنس، کیفیت و دوام این محصولات همیشه جز موارد مهم است. باید در زمان خرید از کیفیت و دوام محصول مطمئن شد. خصوصا اگر هدف از خرید این ابزار ها، استفاده از آنها برای کار های حرفه ای و تعمیرات تخصصی باشد.

میزان گارانتی و پشتیبانی از محصول

نکته مهم بعدی در خرید ابزارهای مکانیکی، توجه به میزان پشتیبانی برند مربوطه از محصول و گارانتی خرید آن ابزار است. خصوصا که بسیاری از این ابزار ها قیمت بالایی دارند و برای خرید آنها هزینه زیادی صرف شده است. گارانتی محصول یک آینده نگری اقتصادی در خرید این ابزار ها محسوب می شود.

ایمنی ابزار مکانیکی

در زمان استفاده از ابزارهای مکانیکی، ایمنی محصول اهمیت بالایی دارد. در صورتی که کار با ابزاری که خریداری می کنید ایمن نباشد، این ابزار ها می توانند صدمات جبران ناپذیری را به کاربران وارد کرده و خطرساز شوند. از این رو یکی از موارد بسیار مهمی که در زمان خرید ابزارهای مکانیکی باید به آن توجه کرد، میزان ایمنی کار با محصول است. قطعا برند های معتبر و شناخته شده بازار، مدل هایی ایمن که با استاندارد های روز ساخته شده اند را به کاربران ارائه خواهند داد. در نتیجه حتما باید در زمان خرید به این مهم توجه کرد که آیا در ساخت و طراحی ابزار مورد نظر نکات ایمنی و استاندارد های لازم رعایت شده است یا خیر؟

فیدبک موجود از این ابزار در بازار خرید ابزارهای مکانیکی

برای اطمینان از کیفیت، کارایی و بازده یک محصول باید همیشه به نظرات کاربرانی که از این محصولات استفاده کرده اند، توجه زیادی کرد. برای خرید ابزارهای مکانیکی نیز همین امر می تواند به یک خرید مطمئن کمک کند. قطعا با بررسی فیدبکی که از سایر کاربران به دست آمده است، می توان به یک جمع بندی خوب برای خرید یک ابزار مکانیکی به خصوص دست یافت.

قیمت ابزار مکانیکی

همیشه قیمت اهمیت دارد. در بحث راهنمای خرید ابزارهای مکانیکی نیز باید به قیمت توجه کرد. برند های مختلف و فروشگاه های متفاوت برای یک محصول مشخص قیمت های مختلفی را ارائه می دهند. باید در زمان خرید حتما قیمت ها را با هم مقایسه کرد و بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت را متناسب با کیفیت و عملکرد محصول پرداخت کرد.
ابزار آلات مکانیکی

آشنایی با ابزارهای مکانیکی مختلف

شناخت ابزار های مختلف و آشنایی با نحوه عملکرد و استفاده از آنها موضوع مهم دیگری است که برای خرید ابزارهای مکانیکی باید به آن توجه کرد. خصوصا که ابزار ها همیشه در حال به روز شدن هستند و برای اهداف و کاربرد های مختلف دائما مدل های جدیدتر و کاربردی تر ارائه می شود.
 با گسترش رقابت بین تولید کنندگان و فروشندگان ابزارهای مکانیکی مختلف، تنوع این ابزار ها نیز روز به روز در حال افزایش است و برای هر کاربردی یک محصول منحصر به فرد در بازار وجود دارد. مهم تر این که ابزارهای مکانیکی را می توان در انواع ابزار های دستی مکانیکی، ابزار های برقی، ابزار های بادی و ابزار های ضربه ای و ... دسته بندی کرد. در ادامه برخی از پرکاربردترین ابزارهای مکانیکی را بررسی می کنیم.

پرکاربرد ترین ابزارهای مکانیکی

ابزارهای مکانیکی در ابعاد و اندازه های مختلفی در دسترس اند. برخی از این ابزار ها جز ضروری ترین ابزارهای مکانیکی موجود در بازار هستند. در تعمیرگاه های خودرو، ابزارآلات مکانیکی بیشترین استفاده و کاربرد را دارند.
انواع جک ها، آچار ها، دریل ها، پیچ گوشتی ها، انبر ها، جعبه ابزار ها و ... از جمله پر کاربردترین این ابزار ها هستند. در کاربرد های حرفه ای تر و تخصصی تر، مانند استفاده در صنایع و کارخانجات می توان به انواع دستگاه های بکس بادی، کمپرسور ها، دریل های برقی، کمپرسور هوا، دستگاه های پولیش، فولی کش و ... اشاره کرد.

جک های بالابر

یکی از پرکاربردترین ابزارهای مکانیکی مورد استفاده در تعمیرگاه ها، انواع جک های بالابر هستند. این جک ها در مدل های مختلفی وجود دارند و مورد استفاده قرار می گیرند. جک سوسماری یکی از این ابزار هاست. معمولا خرید جک های سوسماری برای مواردی است که نیاز به بالا بردن کامل خودرو نیست. جک روغنی نیز نوع دیگری از جک های بالابر مورد استفاده در تعمیرگاه هاست. در کنار این جک ها، در زمان خرید ابزارهای مکانیکی به خرید پایه جک نیز نیاز است. این پایه ها تضمین کننده ایمنی و راحتی کاربر در زمان استفاده از جک ها هستند.

 بیشتر بدانید: راهنمای خرید لوازم باغبانی و کشاورزی​

آچار ها

از ضروری ترین مواردی که در لیست خرید ابزارهای مکانیکی می توان به آن اشاره کرد، آچار های مورد استفاده در تعمیرگاه هاست. برای کار های مختلف از آچار های متفاوتی استفاده می شود. این آچار ها تنوع بسیار بالایی دارند و از آنها برای باز کردن پیچ و مهره های مختلف و قطعات متفاوت استفاده می شود.
از انواع پر استفاده این آچار ها می توان به آچار بوکس، آچار ضربه ای، آچار شمع، آچار بوکس چند کاره، آچار تایلیور، آچار چرخ، آچار سه پر، آچار فیلتر، آچار های یک سر رینگ، آچار دوسر تخت، مجموعه آچار های آلن، آچار های جغجغه ای و آچار گشتاور اشاره کرد. در یک تعمیرگاه باید این آچار ها را در انواع مختلف و در اندازه های متفاوت در اختیار داشت.
برای مثال آچار گشتاور یکی از انواع آچار های پر استفاده و ضروری برای مکانیک های تازه کار است. این آچار ها برای سفت کردن پیچ و مهره ها در حد به خصوصی کاربرد دارند. داشتن یک جعبه آچار بوکس چند کاره نیز می تواند برای موارد مختلفی کارایی داشته باشد.
 ابزار های همراه این آچار ها نیز جز گزینه های خرید ابزارهای مکانیکی است. انواع سوکت ها، سری ها مثل سری باد، دسته آچار بوکس، رابط دسته آچار بوکس و ... جز این موارد هستند. رابط ها برای دسترسی بهتر به قطعاتی که فضای کمی برای دسترسی به آنها وجود دارد، کاربرد دارند.
در زمینه های حرفه ای و بزرگ تر مانند کارخانه ها و صنایع، طیف این آچار ها گسترده تر و حرفه ای تر می شود. حتی در یک خودرو نیز داشتن مجموعه ای از آچار های ضروری و پرکاربرد اهمیت زیادی دارد. داشتن یک آچار فرانسه در خودرو و حتی در خانه جز ضروریات است. آچار ضربه ای یکی از ابزارهای مکانیکی بسیار پر استفاده در سطوح حرفه ای است و کار با آن می تواند باز و بسته کردن پیچ و مهره ها را سریع تر و راحت تر کند.

انبر ها و سیم چین ها

انبر ها دسته مهم دیگر ابزارهای مکانیکی مورد استفاده در تعمیرگاه ها، جعبه ابزار ماشین، صنایع و کارخانه ها هستند. آنها نیز تنوع بالایی دارند. از انبر ها و سیم چین ها بیشتر برای کار های برقی استفاده می شود. برای مثال در تعمیرات باتری ماشین یا تعمیر و عیب یابی برق کشی خودرو مانند تعمیرات ضبط و اسپیکر های اتومبیل، خرید ابزارهای مکانیکی این چنینی ضرورت دارد.
معمولا بسته به نوع کاربرد، از انواع مختلف انبردست ها و سیم چین ها استفاده می شود. از طرفی گاهی برای کار با سایر ابزار ها و انجام سایر کارهای تعمیراتی خودرو، به این ابزار ها نیاز است. برای مثال معمولا در کنار تست باتری اتومبیل به ابزار هایی مانند سیم پیچ یا انبر نیز احتیاج است. دسته دیگری از انبر ها برای باز و بسته کردن پیچ و مهره های بسیار ریز و با دسترسی دشوار طراحی شده اند.
عمده فروشی ابزار آلات

چکش ها

مورد مهم دیگر در لیست خرید ابزارهای مکانیکی، شامل انواع چکش ها می شود. چکش های سر گرد و پلاستیکی از جمله مدل های پر استفاده هستند. چکش کامپوزیت یکی دیگر از ابزارهای مکانیکی پر کاربرد است که از آن برای خارج کردن و آزاد سازی پیچ هایی که گیر کرده اند و بیش از حد سفت شده اند، استفاده می شود.

روغن ها و روان کننده ها

در لیست خرید ابزارهای مکانیکی باید بخشی را به یک سری مواد و متریال پرکاربرد اختصاص داد. روغن ها و روان کننده ها از این جمله اند. روغن و روغن دان یا زیر سینی از پرکاربرد ترین وسایل خریداری شده برای یک تعمیرگاه خودرو هستند. وجود روغن ها و اسپری های تمیز کننده برای عملکرد بهتر قطعات مکانیکی و باز و بسته شدن راحت تر اتصالات ضروری است.
خصوصا در تعمیر و عیب یابی ترمز های خودرو، استفاده از روغن ها و روان کننده ها ضرورت زیادی دارد. خشک کن ها نیز دسته دیگری از مواد مهم مورد استفاده در تعمیرگاه ها هستند. آنها را برای تمیز کردن لکه ها و اثرات روغن ها استفاده می کنند. در کارخانجات صنعتی معمولا از پمپ نفت و روغن دستی جهت خالی کردن گالن های 220 لیتری در گالن های کوچک تر استفاده می شود.

پیچ گوشتی ها

پیچ گوشتی ها در اندازه ها و شکل های بسیار متنوع، از دیگر ابزارآلات ضروری مکانیکی هستند. در خرید ابزارهای مکانیکی مختلف، داشتن یک مجموعه کامل از انواع پیچ گوشتی ها ضرورت زیادی دارد. انواع ست پیچ گوشتی با اندازه های متفاوت می تواند جز اصلی ترین ابزارهای مکانیکی محسوب شود.

چراغ ها

در لیست خرید ابزارهای مکانیکی، چراغ قوه ها در اندازه های مختلف جز ضروری ترین موارد هستند. آنها در انواع شارژی و باتری خور مورد استفاده قرار می گیرند. قابلیت چرخش، میزان تنظیم شدت نور، کیفیت و قدرت چراغ و دوام و ماندگاری چراغ قوه از نکات مهم در خرید و انتخاب این ابزار هاست. هر چه مدت زمان نگهداری شارژ چراغ قوه بیشتر باشد و قدرت و زاویه تابش نور آن بالاتر باشد، کار با چراغ قوه برای تعمیرکار آسان تر خواهد شد.

ابزارهای مکانیکی تنظیم باد

دستگاه ها و لوازم مکانیکی پر استفاده دیگری که می توان به آن اشاره کرد، دستگاه های تنظیم باد است. این دستگاه ها برای تنظیم کردن و کم و زیاد کردن باد لاستیک خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرند. دستگاه تشخیص دهنده درجه باد و تنظیم باد از جمله موارد مهم در لیست خرید ابزارهای مکانیکی برای یک تعمیرگاه خودرو است. دستگاه های بالانس نیز می توانند در کنار دستگاه های تنظیم باد مورد استفاده قرار بگیرند.

خلاصه

دستگاه ها و ابزارهای مکانیکی تنوع بسیار بالایی دارند. آنها باید با توجه به کیفیت، قیمت، برند تولید کننده و کارایی مد نظر قرار بگیرند تا در زمان خرید ابزارهای مکانیکی مختلف بهترین انتخاب صورت بپذیرد. در خرید ابزارهای مکانیکی به دلیل ماهیت و نوع استفاده ای که دارند، باید دقت بسیار زیادی به خرج داد. آشنایی با ابزار های مختلف، کاربرد آنها و برند های متفاوت تولید کننده انواع ابزارآلات مکانیکی می تواند به خریدی مطمئن تر کمک کند.

خانم پاشایی - سئو - وبلاگ نویس | 0 نظر
امتیاز : 0 نفر

نظرات