راهنمای خرید ابزار دستی + نحوه انتخاب و کار کردن با آنها

ابزارهای مورد استفاده به عنوان ابزارآلات ساختمانی و صنعتی، تنوع بی نظیری دارند. کاربرد آنها در راستای سهولت انجام کار و بهبود کیفیت نتیجه نهایی کار است. به همین دلیل هم طراحان و تولید کنندگان این ابزارها و محصولات پرکاربرد، دائما روی تنوع دادن به محصولات و طراحی مدل های جدید تر با کاربری بهتر تمرکز می کنند.
 


در دسته بندی ابزارآلات صنعتی و ساختمانی، این وسایل به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شوند. دسته اول انواع ابزارهای برقی هستند که تنوع بالایی دارند و از مدل های ساده تا پیشرفته متفاوت اند. دسته پرکاربرد بعدی نیز ابزارهای دستی هستند که تنوع این ابزارها به مراتب بیشتر و متعدد تر است.
انواع ابزار دستی را می توان هم به عنوان یک ابزار کاربردی شخصی و خانگی در نظر گرفت و هم این که آنها را در موارد حرفه ای تر مانند کارگاه های صنعتی کوچک و بزرگ، شرکت ها، نجاری و مراکز تعمیراتی مختلف مورد استفاده قرار داد. به دلیل همین تنوع بسیار زیاد، می خواهیم در این مقاله یک راهنمای جامع در خصوص نحوه انتخاب و خرید انواع ابزار دستی را در اختیار شما قرار دهیم تا بر اساس این موارد مهم، بهترین ابزار دستی موجود را متناسب با نیازی که دارید، انتخاب و خریداری نمایید.
 

چرا باید به نوع ابزار دستی مورد نیاز در زمان خرید توجه کرد؟

همان طور که گفته شد، ابزارهای دستی تنوع زیادی دارند و قطعا هر کدام برای کاربردی خاص طراحی شده اند. دلیل این که توجه به نکات مهم خرید این ابزارها اهمیت دارد این است که گاهی اوقات کاربران، خصوصا کاربران بی تجربه انبوهی از این ابزارها را خریداری می کنند و دور آنها با تعدد بسیار بالای ابزارهای دستی شلوغ می شود.
اما در زمان نیاز، خصوصا در مواقع ضروری به تازگی متوجه می شوند که هیچ کدام از این ابزارها در واقع آن چیزی نیست که به آن نیاز دارند. واقعیت این است که از بین این همه ابزار دستی متنوع، گزینه ای مناسب برای آنها در کیف ابزار وجود ندارد. این در حالی است که در بسیاری از مواقع برای خرید این ابزارها نیز وقت و هزینه بسیار زیادی صرف شده است!

بیشتر بدانید: راهنمای خرید ابزار آلات نظافت و شست‌و‌شو​

آیا به ابزارهای دستی زیادی نیاز است؟

بسیاری از افراد، خصوصا آن دسته ای که ابزارهای دستی را برای استفاده شخصی و در خانه خریداری می کنند، بر این باورند که داشتن تعداد بسیار بالای ابزار دستی بهترین گزینه برای آنهاست. شاید در نگاه اول این موضوع منطقی باشد، اما در واقعیت همیشه نیازی به تعداد بالای این ابزارها نیست.
بهترین کار داشتن ابزارهایی است که واقعا برای مواردی که با آن سر و کار دارید مورد استفاده قرار بگیرند. بنابراین نکته مهم در انتخاب ابزار دستی، شناخت هر یک از این ابزارها، کاربردشان و انتخاب آنها متناسب با نیاز و استفاده شخصی است.
برای مثال برای یک کارگاه نجاری، داشتن پیچ دستی نجاری یا گیره رو میزی، تبر و اره های دستی گزینه های ضروری هستند. در کاربردهای خانگی داشتن یک کیف و جعبه ابزار مجهز به ضروری ترین ابزارهای دستی مانند انبردست، آچار فرانسه، فازمتر و ... ضرورت بیشتری دارد.
افتتاح ابزار فروشی

خرید ابزارهای دستی گران قیمت

بسیاری از کاربران تصور می کنند هر چه برای خرید یک ابزار دستی، هزینه بسیار بیشتری بپردازند قطعا گزینه بهتری در اختیار آنهاست. قیمت ابزارهای دستی در بسیاری از موارد، خصوصا انواع حرفه ای تر این ابزارها بسیار بالاست.
این در حالی است که واقعا بسیاری از این ابزارهای گران قیمت و حرفه ای اصلا کاربردی برای بسیاری از افراد ندارد و خرید آنها تنها هدر دادن هزینه است. به این دلیل نباید الزاما به دنبال خرید و انتخاب گزینه ای بسیار گران قیمت بود.
موارد بسیار متعددی وجود دارد که می توان به آنها توجه کرد. کیفیت محصول و اعتبار برند تولید کننده ابزار دستی از یک طرف و نظر و فیدبک موجود در خصوص آن ابزار از طرف دیگر می تواند برای خریدی معقولانه مفید واقع شود.
 در این شرایط بهترین کار بررسی کاربرد وسیله، میزان استفاده از آن، طول عمر مفید ابزار دستی مورد نظر، کیفیت و مقایسه قیمت محصولاتی با کاربری مشابه است. به این ترتیب نتیجه نهایی از این بخش این است که هزینه بالاتر الزاما همیشه به معنای خرید بهترین گزینه نخواهد بود. البته کیفیت بهتر یک محصول همیشه قیمت بالاتری را هم می طلبد. این مورد خصوصا در ارتباط با مدل هایی بسیار حرفه ای تر مانند انبر آرماتور بندی، آچار مهره گیری ماهواره ای، دسته آچار بوکس و مواردی مشابه باید در نظر گرفته شود.

کاربرد و نوع استفاده از ابزار دستی را در نظر داشته باشید

تمام مواردی که در بالا به عنوان نکات مهم خرید و انتخاب ابزار دستی مناسب به آن اشاره شد، زیر مجموعه ای از این مورد هستند. کاربرد و نوع استفاده از انواع ابزارهای دستی موجود در بازار، مهم ترین گزینه ای است که باید در زمان خرید و انتخاب، آنها را مد نظر داشت.
اساسا دلیل تنوع بالای این ابزارآلات دستی در بازار هم همین تنوع کاربری آنهاست. بنابراین باید حتما دید کدام ابزار، برای کدام کاربرد و زمینه استفاده در نظر گرفته شده است. لیست ابزارهای مورد استفاده در حرفه  نجاری، حتی نجاری مبتدی با پیشرفته، با لیست ابزارهای کارگاهی و صنعتی متفاوت است.
 برای مثال ممکن است یک نوع آچار برای استفاده در خانه و کاربرد شخصی مناسب باشد، اما به هیچ عنوان کاربردی در زمینه های حرفه ای تر نداشته باشد. برعکس این حالت هم صدق می کند. برای مثال انواع آچار تایلیور یا آچار یک سر رینگ و قیچی مفتول بر از ابزارهایی هستند که معمولا کاربرد خانگی ندارند. برخی ابزارها هم وجود دارند که باید در هر کیف و جعبه ابزاری یکی از آنها وجود داشته باشد. برای مثال معمولا آچار فرانسه یا فازمتر از ابزارهایی هستند که همیشه و همه جا وجود آنها الزامی است.
به این ترتیب باید حتما کاری که قرار است با ابزار دستی مورد نظر انجام شود را مد نظر قرار داد و بر اساس این مورد مابقی نکات خرید و انتخاب ابزارآلات دستی، مانند قیمت را در نظر گرفت. به این ترتیب می توان مطمئن بود که خریدی درست و مناسب صورت گرفته است.

   بیشتر بدانید: راهنمای خرید لوازم باغبانی و کشاورزی​

آیا کار با ابزار دستی مورد نظر راحت است؟

موضوع مهم دیگر در انتخاب ابزارآلات دستی مناسب، توجه به نحوه استفاده و کار با این ابزارهاست. برخی از این ابزارها به سختی در دست جا می شوند و برای کار با آنها زحمت و مهارت بیشتری نیاز است. این گزینه ها را نباید برای کاربردهای شخصی و خانگی در نظر گرفت.
میزان مهارت کاربر در استفاده از ابزار مورد نظر همیشه باید در زمان خرید مد نظر قرار بگیرد. کاربر باید بتواند به راحتی از وسیله ای که خریداری کرده استفاده کند و برای کار با آن به مهارت، نیرو و تجربه بسیار ویژه ای نیاز نداشته باشد. البته قطعا در خصوص انتخاب یک ابزار دستی حرفه ای که در زمینه های کارگاهی یا صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، کاربر باید مهارت لازم را به دست آورد و قادر به استفاده از این ابزارها باشد.
در مواردی که افراد مهارت بالایی در خصوص استفاده از ابزارهای متنوع ندارند، مانند کاربردهای شخصی و خانگی بهتر است از خرید ابزارهایی با کاربری پیچیده خودداری شود. این مورد برای تامین امنیت کاربر و کاهش خطر استفاده از ابزارآلات مورد نظر اهمیت زیادی دارد.
یکی دیگر از موارد مهم در خصوص کاربری راحت، توجه به وزن و اندازه ابزار مورد نظر است. در این خصوص باید توانایی و قدرت کاربر را در نظر گرفت و بر اساس آن گزینه مناسب را خریداری کرد. برای مثال در خصوص استفاده ابزارهای دستی در خانه، باید این ابزار برای تمامی افراد خانواده گزینه مناسبی باشد تا در صورت لزوم بتوانند به راحتی آن را در دست گرفته و با آن کار کنند.

توجه به کیفیت، گارانتی و کارایی محصول

بعد از این که کاملا به نیاز خود واقف شدید و دقیقا مشخص کردید که خرید ابزار دستی مورد نظر را برای چه منظوری و چه کاربردی انجام داده اید، وارد مرحله خرید و انتخاب بین برندها و مدل های متنوع خواهید شد. در این جا نیز باید به چند مورد توجه کرد.
اول از همه برند تولید کننده محصول را مورد توجه قرار دهید. در این زمینه باید برندهای معروف را شناخت و قبل از خرید با بهترین محصولات هر برند آشنا شد. برای مثال ممکن است پیچ گوشتی برند x از پیچ گوشتی برند y  بهتر باشد. این در حالی است که در مورد یک محصول دیگر مانند گاز انبر میخ کش این قضیه کاملا برعکس است.
علاوه بر این برخی از برندها برای کیفیت بالای تمام محصولات شان در بازار شناخته می شوند و معمولا گزینه اول انتخاب خواهند بود. بنابراین بهتر است با بهترین برندهای تولید کننده انواع ابزار دستی آشنا بود و از کیفیت محصول مورد نظر اطمینان یافت.
گارانتی محصول نیز مهم است. شاید از نظر بسیاری از افراد گارانتی بیشتر برای محصولات و ابزارهای برقی اهمیت داشته باشد تا انواع ابزارهای دستی. با این حال حتی برای ابزارآلات دستی مختلف، خصوصا انواع حرفه ای تر آنها مانند آچار سه نظام، قلم حکاکی، انواع انبرها و آچارهای حرفه ای و ... داشتن ضمانت کیفیت و دوام محصول از طرف برند تولید کننده، اهمیت زیادی دارد.

ایمنی ابزار دستی به کیفیت آن بستگی دارد

در خصوص خرید و انتخاب ابزارآلات دستی متنوع، امنیت کار با وسیله و ایمن و استاندارد بودن ابزار مورد نظر همیشه موضوع حائز اهمیتی است. برای خرید یک ابزار دستی مناسب باید به استانداردهای لازم در آن ابزار و ایمن بودن توجه بسیار زیادی کرد.
قطعا ایمن بودن یک وسیله در با کیفیت بودن آن نهفته است. زمانی که یک ابزار دستی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد و متریال مورد استفاده در ساخت آن مطابق استانداردهای روز باشد، ایمنی کار با آن ابزار نیز افزایش می یابد.
برای مثال در خصوص انواع ابزارآلات دستی مانند تبر، چکش، دم باریک، سیم چین یا سیم لخت کن و ... جنس و کیفیت دسته آنها برای اطمینان از ایمن بودن شان بسیار مهم است. این وسایل باید دسته و اتصالات بسیار محکم و بادوامی داشته باشند تا در زمان استفاده و کار با آنها، خطری ایمنی و سلامت کاربر را تهدید نکند.

کیفیت را به کمیت ترجیح دهید

بسیاری از افراد با خرید تعداد بسیار زیادی از ابزارهای متفاوت سعی دارند تا یک کیف و جعبه ابزار کامل داشته باشند. اما در این میان معمولا بسیاری کیفیت را فدای کمیت می کنند. یعنی به جای خرید یک یا دو محصول پرکاربرد بسیار با کیفیت و حتی گران قیمت تر، چندین محصول را با کیفیت و قیمت پایین تر خریداری می کنند.
این کار در خصوص خرید ابزارآلات دستی بسیار نادرست است. برای خرید ابزار دستی کیفیت را نباید به هیچ عنوان فراموش کرد. بهتر است ابتدا خرید ابزار را با پرکاربردترین آنها شروع کرده و به تدریج و بر حسب نیاز و استفاده، کیف و جعبه ابزار خود را با انواع ابزارهای دستی مناسب و با کیفیت تکمیل نمود.
راهنمای خرید ابزار دستی

آشنایی با برخی از پرکاربردترین ابزارهای دستی موجود در بازار

ابزارهای دستی متناسب با نوع استفاده و زمینه کاربرد، تنوع زیادی دارند. حتی در خصوص یک محصول مشخص مانند چکش یا آچار دستی، خود این محصولات نیز با توجه به نوع استفاده دسته بندی های مختلفی را شامل می شوند. آچارها، گیره ها، پیچ گوشتی ها، انبرها، تیر، دریل، اره های دستی، وسایل و ابزارهای دستی نجاری، کارگاهی، صنعتی و ... از پرکاربرد ترین و شناخته شده ترین انواع ابزار دستی موجود در بازار هستند.

انواع آچار ها

آچارها را می توان از اصلی ترین و پر استفاده ترین انواع ابزار دستی در نظر گرفت که از آنها در زمینه های مختلفی می توان استفاده کرد. از کاربردهای ساده خانگی و شخصی گرفته تا استفاده به عنوان ابزاری در کیف و جعبه ابزار اتومبیل ها، کاربرد در کارگاه های صنعتی کوچک و بزرگ و موارد حرفه ای تر، همگی از زمینه های کاربرد آچار های مختلف هستند.
آچارها تنوع بالایی دارند که از مهم ترین آنها می توان به آچار فرانسه، آچار آلن، آچار مهره گیر ماهواره ای، آچار لوله گیر، آچار دو سر تخت، آچار یک سر رینگ، آچار تایلیور و .... اشاره کرد. هر یک از این موارد را می توان برای کاربردی به خصوص مورد استفاده قرار داد.

انواع چکش ها

چکش ها نیز از جمله ابزار دستی پر استفاده ای هستند که برای وارد کردن ضربه و کوبیدن از آنها استفاده می شود. کوبیدن میخ، فلزات، سنگ، و ... از جمله زمینه های استفاده از انواع چکش است. در خانه، کارگاه های صنعتی، نجاری، آهنگری و کارخانه های صنعتی و کاربردهای ساختمانی، چکش های مختلف را می توان مورد استفاده قرار داد.
انواع آنها بر اساس اندازه، قدرت، نوع استفاده و کیفیت و طراحی ساخت به نمونه های مختلفی از جمله چکش های مسی، چکش برق کاری، چکش های مهندسی، چکش آهنگری و ... دسته بندی می شوند. چکش های معمولی نیز یکی از ابزارهای اصلی خانگی هستند.

انواع انبرها

دسته دیگر انواع ابزار دستی پرکاربرد، شامل انواع انبرها می شود. انبرها نیز با تنوع بالا در زمینه های مختلف صنعتی، ساختمانی، نجاری، کارگاهی و ... مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال از انبر قفلی برای باز کردن گیره ها، قفل ها، پیچ ها یا ... استفاده می شود.
انواع انبر های پر استفاده شامل انبر پرچ، انبر قفلی، انبر کلاغی، انبر آرماتور بندی و انبر دست می شوند. انبر دست ها از جمله ابزارهای اصلی مورد استفاده در کاربرهای شخصی و خانگی هستند. همچنین در کیف ابزارآلات خودرو نیز همیشه یک انبر به عنوان یک ابزار دستی پر استفاده، وجود دارد.

انواع ابزارهای دستی نجاری

دسته دیگر ابزار دستی پرکاربرد، انواع ابزارهای مورد استفاده در کارگاه های چوب و نجاری می شود. این ابزارها نیز بسیار متنوع اند. می توان موارد زیر را به عنوان اصلی ترین ابزارهای دستی نجاری در نظر گرفت:
  • چکش نجاری یا میخ کش
  • رطوبت سنج
  • ابزارهای اندازه گیری مانند متر، تراز، زاویه سنج و گونیای فارسی
  • ابزارهای برش که معمولا بسیار تیز و برنده اند، مانند کاتر، مغار، اره دستی، فیدر برد و تبر
  • رنده دستی نجاری
  • انواع گیره های نجاری مانند گیره C شکل، گیره رو میزی و ...
  • قلم حکاکی
  • میز نجاری
عمده فروشی ابزار آلات
 

نکات ایمنی در خصوص کار با ابزارهای دستی مختلف

در نهایت بعد از آگاهی یافتن از تمام موارد خرید و استفاده از انواع ابزارآلات دستی موجود در بازار، باید به نکات ایمنی کار با این وسایل نیز توجه کرد. برای افزایش سلامتی و امنیت کاربران، توجه به اصول ایمنی زیر در زمان استفاده از ابزار دستی مورد نظر اهمیت بالایی دارد:
  • حتما ابزار را متناسب با نیاز، کاربرد و هدف استفاده خریداری کرده و مطمئن شوید که گزینه مورد نظر کاملا ایمن، استاندارد و با کیفیت ساخته شده است.
  • ترجیحا از ابزارآلات دستی طراحی شده بر اساس اصول ارگونومیک استفاده کنید تا آسیب کمتری (خصوصا در موارد استفاده زیاد و طولانی مدت) به سلامتی تان وارد شود.
  • در زمان عدم استفاده از ابزار دستی مورد نظر، آنها را در مکانی مناسب نگهداری کرده تا ابزار در اثر رطوبت یا گرما فرسوده نشود. گاهی اوقات فرسودگی به دنبال عدم استفاده و نگهداری نامناسب می تواند عامل آسیب رسان به کاربر باشد.
  • حتما در زمان کار با ابزار مورد نظر به دفترچه راهنمای استفاده از آن توجه کنید.
  • در صورتی که ابزارآلات مورد نظر دچار خرابی یا فرسودگی شده اند، بهتر است سریعا نسبت به تعویض یا ترمیم آنها اقدام کرد. برای مثال اگر دسته های چکش، تبر، پتک یا پیچ گوشتی ها دچار خرابی شده باشد، باید ترمیم و تعویض دسته آنها را سریعا انجام داد.
  • بهتر است حتما در زمان کار با ابزار دستی مختلف، پوشش های محافظ داشته باشید و از لوازم ایمنی استفاده کنید. پوشیدن دستکش، عینک و لباس کار از جمله این موارد است. خصوصا در مواقع استفاده از ابزارهای پر خطر، همچون تبر، منگنه کوب دستی، دریل و پایه دریل، قیچی مفتول بر، سندان و ... پوشیدن لباس های ایمنی و رعایت اصول ایمنی اهمیت بالایی دارد.

خانم پاشایی - سئو - وبلاگ نویس | 0 نظر
امتیاز : 0 نفر

نظرات