راهنمای خرید بتن کن و چکش تخریب

همانطور که می دانید تخریب سازه های بتنی نیازمند تجهیزات خاص و مناسبی است. از سوی دیگر ایمنی کارگران نیز تا حد زیادی به ابزارهای مورد استفاده بستگی دارد. بتن کن نیز جزو همین دسته از ابزارهاست و وجود آن در اغلب پروژه های تخریب ضروری است. در ادامه با این مقاله از فروشگاه آنلاین گود فورپی، همراه باشید .
 

بتن کن چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، بتن کن ابزار قدرتمندی است که به طور ویژه به منظور تخریب بتن و سایر مواد مستحکم مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته کار با بتن کن ها تنها برای افراد حرفه ای امکان پذیر بود، اما امروزه به لطف وجود مدل های کوچکتر و ارزان قیمت تر در بازار، امکان استفاده از این ابزار برای اکثر افراد فراهم شده است.
امروزه بتن کن ها با نام های مختلفی مانند هیلتی، چکش برقی، بتن شکن، چکش تخریب، دریل پنوماتیکی و دریل چکشی به فروش می رسند. به طور قطع مانند هر ابزار دیگری، خرید بتن کن نیز باید با دقت بالا و پس از مشورت با متخصصین انجام شود. به خصوص اگر برای اولین بار است که قصد خرید بتن کن را دارید، به طور حتم به راهنمایی جامع برای انتخاب بهترین مدل موجود در بازار نیاز خواهید داشت. این متن یک راهنمای کاربردی در مورد انتخاب بتن کن مناسب به منظور استفاده در پروژه های تخریب می باشد. 

عواملی که باید هنگام خرید بتن کن مد نظر قرار دهید

کاربرد

هنگامی که نام بتن کن به میان می آید، اغلب افراد به دریل های پنوماتیکی که برای تخریب سنگ فرش و کف بتنی استفاده می شوند، اشاره می کنند؛ و افراد کمی به این نکته توجه دارند که بتن کن ها برای تخریب سازه های بتنی عمودی مانند دیوارهای بتنی نیز قابل استفاده اند.
اگرچه باید به این موضوع نیز توجه داشت که اغلب بتن کن ها وزن بالایی دارند و به همین دلیل عمدتا بر روی سطوح افقی قابل استفاده اند. با این حال امروزه بتن کن های سبکی نیز در بازار موجود هستند که می توان از آن ها برای تخریب دیوار، کف و سنگ فرش ها استفاده کرد.
بنابراین همواره باید در ابتدا و قبل از تصمیم گیری در مورد خرید بتن کنی خاص، نیاز اصلی خود را مد نظر قرار دهید.

ایمن سازی مرغک

بتن کن های مختلف دارای سیستم ایمن سازی مرغک متفاوتی هستند. به عنوان مثال در برخی از بتن کن ها، جایگیری محکم و ایمن مته در جای خود، نیازمند چرخاندن کلیدی توسط اپراتور است. در برخی دیگر نیازی به چرخاندن کلید نیست و با اعمال فشار مته در جای خود قفل می شود.
 اکثر پیمانکاران خرید ابزاری با سیستم ایمنی بدون کلید را پیشنهاد نمی دهند، زیرا ممکن است مرغک به تنهایی نیروی نگه دارنده کافی را نداشته و در نتیجه، ممکن است در هنگام استفاده از ابزار، میزان ارتعاشات زیاد شده و حتی از ایمنی دستگاه کاسته شود.

نحوه تامین انرژی

از نظر تامین انرژی سه نوع بتن کن وجود دارد: الکتریکی، بنزینی و پنوماتیکی.

بتن کن های الکتریکی

بتن کن های الکتریکی از یک موتور برای به حرکت درآوردن سر ابزار استفاده می کنند. با توجه به طراحی ساده، این مدل اغلب ارزان تر از دیگر مدل ها بوده و استفاده از آن آسان تر است. همچنین این نوع از بتن کن ها برای کارهای معمولی مناسب ترند. البته ناگفته نماند که برخی از مدل های الکتریکی قوی تر به ترانسفورماتور کاهنده نیاز دارند.
نکته ایمنی: همواره اطمینان حاصل کنید که در حین کار، سیم بتن کن پشت شماست. اگر به این نکته ساده توجه نکنید، امکان آسیب دیدن سیم توسط مته بتن کن وجود دارد.

بتن کن های بنزینی

بزرگترین مزیت بتن کن های بنزینی این است که در مکان هایی که دسترسی به برق وجود ندارد، قابل استفاده می باشند. اگر فکر می کنید که بیشتر در محیط های خارجی از بتن کن استفاده می کنید، توجه به این موضوع اهمیت زیادی دارد. اگرچه مانند دیگر مدل ها، بتن کن های بنزینی نیز معایبی دارند. کارکرد این نوع از بتن کن ها - به دلیل نیاز به سوخت – هزینه برتر است و نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارد.

بتن کن های پنوماتیکی

به طور کلی، بتن کن های پنوماتیکی قدرتمندترین نمونه های موجود در بازار هستند. در این نوع از بتن کن ها استفاده از فشار هوا (تولید شده توسط یک کمپسور هوای جداگانه) باعث بالا و پایین رفتن مته در زمین می شود.
اگر بتن کنی برای انجام پروژه های بزرگ و سنگین نیاز دارید و همچنین اغلب به برق شهری دسترسی ندارید، انتخاب بتن کن های پنوماتیکی پیشنهاد می شود. از معایب این نوع از بتن کن ها نیز می توان به قیمت بالای آن ها و همچنین نیاز به خرید یک کمپرسور هوای جداگانه اشاره کرد.

چگونگی تاثیرگذاری قدرت بر عملکرد

همواره هنگام خرید بتن کن باید به دو نکته اصلی توجه کرد:
  • میزان ضربه
  • انرژی ضربه
 میزان ضربات با معیار تعداد ضربه در دقیقه اندازه گیری می شود. هرچه تعداد ضربات در دقیقه بیشتر باشد، آن مدل قدرتمندتر است. بیشتر بتن کن ها ب طور میانگین بین 1000 تا 3000 ضربه در دقیقه وارد می کنند.
انرژی ضربه نیز معمولا با واحد ژول اندازه گیری می شود. این عدد میزان انرژی یا نیرویی است که در هر ضربه وارد می شود. هرچه نیرو بیشتر باشد، بتن سریع تر شکسته می شود.
بنابراین به عنوان یک قاعده کلی به یاد داشته باشید که اگر نیازمند ابزاری هستید که کار را به بهترین نحو و به طور موثر به انجام برساند، مدلی با بالاترین نرخ ضربه و انرژی ضربه را انتخاب کنید.

ایستاده یا دستی

به طور کلی بتن کن های دستی شبیه به دریل های قدرتمند هستند (تنها با مته های کمی متفاوت تر). استفاده از این نوع از بتن کن ها برای انجام کارهای معمول در خانه و یا در پروژه هایی که ضخامت بتن زیاد نیست، عالی است.
علی رغم کوچکتر بودن این مدل از بتن کن ها نسبت به مدل های ایستاده، اغلب آن ها از قدرت کافی برای انجام کارهای نسبتا سنگین برخوردارند. اما ذکر این نکته ضروری است که اگر به عنوان مثال قصد تخریب مکف زمینی را دارید، استفاده از مدل های دستی چندان راحت نیست، زیرا در حالت ایستاده، نسبت به بدن در ارتفاع مناسبی قرار نمی گیرند.
در عوض، مدل های ایستاده برای انجام این نوع از کارها مناسب ترند، زیرا می توانید در حالت ایستاده، به راحتی بر ابزار تسلط داشته باشید. طراحی این مدل از بتن کن ها، به افزایش دقت و کاهش خستگی در حین کار کمک می کند.
اگرچه مدل های ایستاده نیز دارای معایبی هستند. به عنوان مثال اگر نیاز باشد که به جای سطوح افقی مانند زمین، دیواری بتنی را تخریب کنید، به دلیل وزن بالای ابزار، این کار امکان پذیر نخواهد بود.

بودجه

بتن کن ها از نظر قیمتی بسیار متفاوتند. مدل های کوچک دستی قیمت پایین تری داشته و مدل های قدرتی و ایستاده دارای قیمت های بالاتری می باشند. به طور کلی برای انتخاب بهترین بتن کن باید نیازهای خودتان را مد نظر قرار دهید.
 به عنوان مثال پرداخت هزینه بالا برای خرید یک بتن کن قدرتمند، پیچیده و گران قیمت برای تخریب یک دیوار کوچک و تک آجر نه تنها بی فایده بوده، بلکه می تواند خطر آفرین باشد، زیرا ممکن است ابزاری که تهیه کرده اید، مناسب کارتان نباشد.

وزن

مانند بودجه، وزن بتن کن ها نیز بسیار با یکدیگر متفاوت است. وزن بتن کن ها بسته به نوع، در نمونه های کوچک و دستی از حدود 3 کیلوگرم شروع شده و در مدل های بزرگ و قدرتمندتر به بیش از 30 کیلوگرم می رسد.
در نظر گرفتن تجربه کاری و ابزارهایی که در گذشته از آن ها استفاده کرده اید، در تصمیم گیری در مورد این موضوع تاثیرگذار است. اگر به کار با ماشین آلات و ابزارهای سنگین عادت دارید، احتمالا با استفاده از مدل های سنگین تر مشکلی نخواهید داشت. اما اگر تازه کار هستید، انتخاب ابزاری سبک تر، منطقی تر است، زیرا کنترل بتن کنی با وزن پایین بسیار آسان تر می باشد.

سیستم های رابط

در بتن کن ها سه نوع مته چهارشیار، پنج شیار و شش گوش مورد استفاده قرار می گیرند. مته چهارشیار برای بتن کن های سبک تر و مته های پنج شیار برای بتن کن های سنگین تر مورد استفاده قرار می گیرند و در برخی موارد معدود بتن کن های خیلی سنگین از مته شش گوش استفاده می کنند.  به عنوان مثال تخریب یک پایه بتنی نیازمند یک مته ضخیم است. سازگاری بتن کن با این نوع از مته تضمین می کند که بتن کن می تواند با نیروی بالایی به سطح بتن ضربه بزند. همچنین گاهی هدف ما تخریب یک دیوار بتنی با ضخامت کم است. برای انجام چنین کاری استفاده از مته های ضخیم کاربردی نخواهد بود. بنابراین همانطور که می بینید انتخاب بتن کنی که با مته های مختلف سازگار باشد بسیار ضروری است. در اختیار داشتن چنین ابزاری این امکان را فراهم می کند که بسته به پروژه در حال انجام، از مته مناسب استفاده کنید.
نکته ایمنی: به هیچ وجه از مته ترک خورده و یا شکسته استفاده نکنید. این کار احتمال بروز خطر را بالا می برد.
 

مریم امیری | 0 نظر
امتیاز : 0 نفر

نظرات