راهنمای خرید ابزارآلات صنعتی و ساختمانی

امروزه صنایع ماشین سازی، ساخت ماشین آلات صنعتی مختلف، صنعت ساختمان سازی و سایر صنایع هر کدام به نحوی از انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی استفاده می کنند. پیشبرد کارها در این صنایع به شدت متکی به انواع ابزارها و دستگاه هایی است که آنها را با این عنوان می شناسیم.
این دستگاه ها و وسایل، تنوع بسیار زیادی دارند و متناسب با همین تنوع، کاربردهای آنها نیز بسیار گسترده و متنوع است. از انواع ابزار دستی گرفته تا انواع برقی و پیشرفته، همگی به نوعی در کارهای صنعتی و ساختمان سازی کاربرد دارند.
خصوصا اینکه با توجه به گسترش روز افزون صنایع و پیشرفت آنها، نیاز به این ابزارها نیز افزایش می یابد و متناسب با این افزایش نیاز و تقاضا، تنوع آنها نیز روز به روز در حال بیشتر شدن است. انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی در انواع اندازه ها، قیمت ها، ویژگی ها، کاربری ها، قدرت ها و برند ها در بازار عرضه می شوند. به همین دلیل در این مقاله از گود فر پی می خواهیم یک راهنمای جامع در مورد هر آن چه که باید در زمان خرید و انتخاب این دستگاه ها بدانید را به شما ارائه دهیم.
 

مهم ترین نکات خرید ابزارآلات صنعتی و ساختمانی

به دلیل همین تنوع بی نظیری که این ابزارآلات دارند، شناخت آنها، کاربردشان و ویژگی هایی که دارند بخشی از روند خرید و انتخاب است. اما علاوه بر این ها، باید به برخی نکات و معیارهای مهم در انتخاب این ابزارآلات صنعتی و ساختمانی نیز توجه کنید تا بهترین و مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید.

دستگاه مورد نظر چه عملکرد و کاربردی دارد؟

اولین قدم در انتخاب ابزارآلات صنعتی و ساختمانی، توجه به نوع عملکرد و کاربرد آن دستگاست. یعنی باید دید آیا دستگاه مورد نظر کارایی لازم برای زمینه فعالیتی شما را دارد و اگر دارد عملکرد آن در چه سطحی است و تا چه میزان می تواند انتظار شما را برآورده سازد.
 بهترین گزینه دریافت فیدبک هایی است که در خصوص یک ابزار به خصوص در بازار وجود دارد. عمر مفید دستگاه، میزان خرابی یا نیاز به تعمیر آن، قدرت و سرعت آن و توان کاری متناسب با نوع پروژه همگی مشخص کننده عملکرد یک دستگاه صنعتی مناسب و ایده آل است. برای مثال در خصوص انواع ابزارهای تاسیساتی یا ابزارهای مکانیکی، قدرت و دوام آنها بسیار مهم است.

دستگاه مورد نظر چه ویژگی هایی دارد؟

این مهم خصوصا در ارتباط با انواع ابزار برقی مطرح می شود. ابزارهایی که مبتنی بر تکنولوژی هستند باید بتوانند بیشترین میزان کارایی و قابلیت را در اختیار کاربران قرار دهند. برای مثال، قطعا انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی که بتوانند همزمان چندین عملکرد ضروری و با کیفیت را ارائه دهند، می توانند گزینه بهتری باشند. خصوصا که برخی مشخصاتی که تمایز را بین دو دستگاه مشابه ایجاد می کند، کاربری آن را آسان تر و سریع تر کرده و همین امر موجب برتری یک محصول با کاربرد مشابه با نمونه های دیگر می شود.
برای مثال در خصوص انواع ابزار و متعلقات بسته بندی آنها و ابزارهای مکانیکی، امکان تعویض سریع سری ها، راه اندازی سریع و مواردی از این دست اهمیت زیادی دارد. در برخی از انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی، برقی شدن دستگاه به جای ابزار دستی و افزوده شدن یکسری ویژگی ها مانند لیزر و ... موجب افزایش کارایی و بهبود عملکرد دستگاه نیز شده است.

برند ابزارآلات صنعتی و ساختمانی مورد نظر چیست؟

نکته مهم بعدی در زمان خرید و انتخاب محصولات متنوع بازار، توجه به برند تولید کننده ابزارآلات مورد نظر است. در زمینه طراحی و تولید انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی، برند های بسیار زیاد و مشهوری در دنیا در حال رقابت با هم هستند. در نتیجه همین امر، تنوع محصولات بازار بسیار بالاست و انتخاب هم بسیار دشوار.
اما شناخت برندهای مختلف، نقاط قوت و ضعف هر برند، بهترین محصولات تولید شده توسط برند های متفاوت در بازار و میزان پشتیبانی از محصول و دسترسی به تعمیرات یا خرید قطعات در صورت لزوم از مواردی است که باید در خصوص هر برند به آن توجه داشت.
خدمات پس از فروش و گارانتی محصولات از نکات بسیار مهمی است که باید در خصوص انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی، خصوصا انواع گران قیمت تر و حرفه ای تر آنها، مانند انواع ابزار برقی و چند منظوره، به آن توجه داشت. قطعا محصولاتی که دوره های گارانتی طولانی تری دارند، گزینه های بهتری برای خرید هستند.

قیمت انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی

درست است که قطعا در بحث قیمت موارد متعددی مطرح می شود که به دنبال آن قیمت های متفاوتی برای محصولات در بازار وجود دارد. برند تولید کننده، میزان گارانتی محصول، کارایی و قدرت محصول مورد نظر، ویژگی های اضافی و مبتنی بر فناوری محصول و زمینه کاربرد آن قطعا در قیمت تاثیر گذار است.
با این حال باز هم برای خرید یک محصول مشابه، باید قیمت ها را با هم مقایسه کرد و با توجه به فیدبک های موجود، کارایی، زمینه استفاده از محصول و ویژگی های فنی و تخصصی یک محصول منحصر به فرد، هزینه لازم را برای خرید در نظر گرفت. البته کیفیت و بازدهی عملکرد یک محصول صنعتی و ساختمانی موضوعی است که نمی توان آن را فدای قیمت کرد و باید حتما از کیفیت و عملکرد انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی اطمینان یافت.

آیا ابزارآلات صنعتی و ساختمانی انتخابی نو هستند یا کارکرده؟

نکته قابل توجه دیگر، نو بودن یا کارکرده بودن یک وسیله صنعتی و ساختمانی است. خصوصا در مورد دستگاه های بزرگ و پیشرفته صنعتی و ساختمانی، خرید و فروش محصولات کارکرده امر رایجی است. چرا که این وسایل معمولا گران هستند و خرید انواع دست دوم آن می تواند موجب کم شدن هزینه ها شود.
برای مثال انواع ابزار تاسیساتی، ابزارهای اندازه گیری، ابزارهای ترافیکی و ابزارهای برقی ممکن است به صورت دست دوم نیز خریداری شوند. اگر هدف خرید محصول دست دوم و کارکرده باشد، دقت در خرید باید افزایش یابد.
توجه به عملکرد ابزار مورد نظر، سالم بودن دستگاه، میزان خرابی آن، آسیب های احتمالی، مدت زمان کارکرد و عمر دستگاه مورد نظر و برند و خدمات پس از فروش آن از جمله مواردی است که حتما باید در زمان خرید یک دستگاه دست دوم صنعتی و ساختمانی در نظر داشت.

انتخاب دستگاه متناسب با نوع کاربرد و فضای مورد استفاده

نکته دیگری که در زمان خرید و انتخاب انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی باید در نظر گرفت، فضای مورد استفاده از دستگاه یا ابزار خریداری شده، هدف استفاده و میزان استفاده از آن است. برای مثال قطعا وسیله خریداری شده برای یک کارگاه صنعتی کوچک با یک شرکت تولیدی – صنعتی بزرگ بسیار متفاوت است.
در این جا به ابزارهایی با قدرت و توان کارایی بیشتر نیاز است. فضای مورد نیاز نیز حائز اهمیت است. چرا که باید دید آیا فضای کافی برای قرار دادن و نصب یک وسیله وجود دارد؟ خصوصا برای دستگاه های صنعتی بسیار بزرگ.
برای مثال در خصوص خرید و انتخاب دریل برقی، باید با توجه به فضای استفاده، میزان استفاده، سطح قدرت مورد نیاز دستگاه و مواردی از این دست، یک دریل برقی مناسب را انتخاب کرد، چرا که همان طور که می دانید این دریل ها در اندازه ها، قیمت ها، قدرت ها و کارایی های متعدد در بازار وجود دارند.

آیا کار کردن با ابزار و دستگاه مورد نظر آسان است؟

راحتی و سهولت استفاده از یک ابزار دستی یا ابزار برقی در بحث انتخاب و خرید انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی بسیار مهم است. چرا که باید کاربر بتواند به راحتی دستگاه را نصب و راه اندازی کند، آن را در دست بگیرد و به آسانی کار خود را انجام دهد. چرا که اساسا هدف استفاده از این ابزارهای متفاوت، کمک به آسان تر شدن کارهای صنعتی و ساختمانی است.
بنابراین باید دید آیا نصب و راه اندازی دستگاه مورد نظر پیچیدگی های زیادی دارد؟ آیا به آموزش های تخصصی برای راه اندازی و تعمیر و نگهداری آن دستگاه نیاز است و اگر این چنین باشد، آیا نصاب و تیم پشتیبانی دهنده اختصاصی برای آن وجود دارد یا خیر؟
این مورد خصوصا در ارتباط با برخی از انواع ابزارآلات و دستگاه های صنعتی و ساختمانی مطرح می شود که برای استفاده از آنها نیاز به طی کردن یک پروسه نصب و راه اندازی اختصاصی است. بنابراین باید باز هم با توجه به سطح و میزان کار، تمام این نکات را در نظر گرفت.

آیا دستگاه مورد نظر امنیت کاربری لازم را دارد؟

ایمنی در زمینه ساخت و ساز و صنعت همیشه در اولویت است. ماهیت این کارها ریسک و خطر زیادی دارد و از این رو استفاده و کار با انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی ایمن، از مهم ترین موارد است. در نتیجه باید بررسی کرد و دید آیا ابزار و وسیله مورد نظر، امنیت لازم را دارد و آیا در ساخت و طراحی آن نکات ایمنی و استاندارد های مورد نیاز لحاظ شده یا خیر؟
در این زمینه قطعا برند تولید کننده و میزان اعتبار و سابقه آن برند، نظر سایر کاربران و اعتبار فروشگاهی که ابزارآلات مورد نظر را از آن جا خریداری کرده اید، می تواند در این زمینه اطمینان کافی را به شما بدهد. با این حال با کمی جست و جو در اینترنت و بررسی مشخصات محصول مورد نظر و حتی پرس و جو از کارشناسانی در این زمینه، از ایمن بودن آن ابزار و دستگاه مطمئن شوید. خصوصا در ارتباط با انواع تجهیزات آتش نشانی، ابزارهای جوشکاری و انواع لوازم ایمنی کار باید حتما از ایمن بودن آنها مطمئن شد.

قدرت دستگاه و میزان برق مصرفی آن چقدر است؟

این مورد خصوصا در ارتباط با خرید انواع ابزار برقی و دستگاه های بزرگ صنعتی مطرح می شود. در خصوص انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی برقی مانند دریل ها، دستگاه ها و ابزارهای مکانیکی کوچک و بزرگ، لوازم جوشکاری و انواع دستگاه های مکنده و برش و سایش، قدرت و توان دستگاه ها با هم متفاوت است.
تنوع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی برقی در بازار با توجه به قدرتی که دارند و میزان آمپر آنها متفاوت است. قطعا هر چه آمپر و توان دستگاه بالاتر باشد، قدرت آن نیز بیشتر خواهد بود. خود ابزارهای برقی در انواع شارژی و انواعی که با جریان برق شهری کار می کنند، در بازار وجود دارند که قطعا قدرت آنها با هم متفاوت است.
در هر صورت برای انتخاب بین این مدل ها، بهتر است نوع و زمینه کارایی را در نظر بگیرید. برای مثال قطعا یک دریل از نوع شارژی، برای استفاده در خانه یا برای مواردی که نیاز به ابزارهای پرتابل و با حمل و جا به جایی راحت است، گزینه مناسبی خواهد بود. اما قطعا در موارد حرفه ای تر و برای کار با قدرت بالاتر، انواع برقی با آمپر بالاتر مناسب خواهد بود. به این ترتیب باید با توجه به نوع کاربرد، دستگاهی با قدرت و توان مناسب را انتخاب کرد.
موضوع مصرف برق هم در این میان مطرح می شود. قطعا دستگاه هایی که با برق شهری کار می کنند و به ولتاژ بالایی نیاز دارند، موجب افزایش مصرف برق هم می شوند. باید دید آیا میزان کارایی و نوع استفاده از دستگاه نیاز به این میزان قدرت و مصرف برق دارد یا می توان با دستگاهی کم مصرف تر هم کار ها را انجام داد؟

انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی شامل چه مواردی می شوند؟

حال که با یک راهنمای جامع و کلی برای خرید و انتخاب انواع ابزارهای مورد استفاده در صنعت و ساختمان سازی آشنا شدید، بهتر است با انواع این محصولات و تنوعی که دارند هم آشنا شویم. به صورت کلی یک دسته بندی عمده برای این محصولات وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:
  • ابزارآلات ساختمانی در انواع شارژی، دستی، برقی و ...
  • ابزارهای اندازه گیری ساختمانی و صنعتی
  • انواع ابزار و لوازم ایمنی کار در ساختمان سازی و صنایع مختلف
  • انواع دستگاه های جوشکاری
  • انواع ابزار تاسیساتی
  • انواع ابزار بادی و بتنی
  • ابزار سایش و برش
  • ابزارهای کارگاهی، بست و یراق، ابزارهای پرکاربرد و مصرفی و ...
این ها عمده ابزارآلات صنعتی و ساختمانی پرکاربردی هستند که خود آنها مجدد دسته بندی شده و به انواع مختلفی تقسیم می شوند. می توان نام ابزارها و دستگاه های متعددی را در قدرت ها و کارایی های متنوع در هر یک از این دسته ها قرار داد.

انواع ابزارآلات ساختمانی

دسته ای از انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی، آنهایی هستند که در ساخت و ساز یک بنا یا هر سازه و پروژه ساخت و سازی، از شروع تا پایان مورد استفاده قرار می گیرند. این ابزارها در انواع ابزار دستی، ابزارهای شارژی و انواع ابزار برقی و در قدرت ها، کارایی ها، توآنهای متفاوت در دسترس اند.
از انواع دستگاه های برقی ساختمانی می توان به انواع دریل ها؛ از جمله دریل های تخریب، انواع دریل شارژی، دریل های بتن کن، چکش های برقی و دستگاه های فرز برای برش و تراش میلگرد و سنگ های ساختمانی اشاره کرد.
 انواع ابزار دستی ساختمان سازی نیز شامل پیچ گوشتی ها، کلنگ ها، الک، کاردک گچ بری، اره های دستی برای برش انواع فلزات، چوب و ...، بیل، نردبان، لوازم نقاشی ساختمان، لوازم نظافت و انواع لوازم باغبانی و کشاورزی اشاره کرد.

ابزارهای اندازه گیری ساختمانی و صنعتی

دسته دیگر انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی که طیف کاربرد آنها بسیار گسترده است و استفاده از آنها برای افزایش دقت و کم و کاست پروژه ها ضروری است، انواع ابزار اندازه گیری ساختمانی و صنعتی است. این ابزارها بسیار متنوع اند و از آن هم هم برای اندازه گیری های فیزیکی و هم برای اندازه گیری های شیمیایی استفاده می شود.
برای مثال انواع رنگ سنج، اکسیژن سنج، لوازم جانبی آزمایشگاهی و دستگاه های آنالیزور گاز از انواع ابزارهای اندازه گیری شیمیایی هستند که به نوعی می توان برخی از آنها را در لیست تجهیزات آتش نشانی نیز قرار داد.
انواع دیگر ابزار اندازه گیری مکانیکی و فیزیکی شامل باد سنج، رطوبت سنج، دستگاه های کالیبراسیون، دوربین های حرارتی، مولتی متر ها، دستگاه های فشار سنج و انواع تجهیزات ابزار دقیق می شود. از پرکاربرد ترین ها شاید بتوان به نام متر های دستی و وسایل تراز دستی اشاره کرد. این دستگاه ها را هم در صنایع و هم در ساخت و ساز می توان مورد استفاده قرار داد.

انواع ابزار و لوازم ایمنی کار در ساختمان سازی و صنایع مختلف

پیش از این نیز گفته شده که در بحث خرید و انتخاب انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی، ایمنی حرف اول را می زند. از این رو بخشی از این ابزارآلات، همین ابزارهای ایمنی و لوازم ایمنی کار هستند که استفاده از آنها هم در صنایع و هم در ساختمان سازی وجوشکاری ضروری است. از شناخته شده ترین لوازم ایمنی کار، می توان به کلاه ایمنی، دستکش، لباس کار و کفش ایمنی اشاره کرد. کلاه و عینک مخصوص جوشکاری نیز در این دسته قرار می گیرند.

انواع دستگاه های جوشکاری

دسته دیگر انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی بسیار پرکاربرد و مهم، انواع دستگاه های جوشکاری هستند. دستگاه اینورتر جوشکاری، انواع دستگاه های سنتی جوشکاری و انواع دستگاه جوش co2 از مهم ترین آنها هستند. برای مثال از دستگاه جوش CO2 در صنایع مختلف نفت و گاز و صنایع تولید ماشین آلات مختلف استفاده می شود. در کنار این دستگاه ها می توان به ابزارها و قطعات جوشکاری نیز اشاره کرد که از مهم ترین آنها می توان به الکترود ها، سوهان جوشکاری، پیچ جوش، هوابرش، کابل جوش و ... اشاره کرد.

انواع ابزار تاسیساتی

دسته دیگر انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی شامل انواع ابزارهای تاسیساتی می شود. این ابزارها نیز تنوع بالایی دارند که از مهم ترین آنها می توان به ابزارها و تاسیسات موتور خانه ای، انواع پمپ های صنعتی و خانگی، سیستم های تصفیه، دستگاه های نظافت صنعتی، سیستم های سرمایشی و گرمایشی ساختمانی و صنعتی و سیستم های تهویه مطبوع اشاره کرد.

انواع ابزار بادی و بتنی و ابزارهای تراشکاری

این دستگاه ها و ابزارها نیز بخش مهمی از انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی را تشکیل می دهند و تنوع بالایی دارند. ابزارهای بادی همان طور که از نام آنها مشخص است با باد کار می کنند و از مهم ترین آنها می توان به انواع تفنگ بادی، چکش بادی، دمنده بادی، فرز بادی، اره بادی، دریل بادی، جک بادی و ... اشاره کرد. دستگاه های بنزینی نیز در لیست ابزارهای بادی قرار می گیرند. انواع علف زن و چمن زن بنزینی از مهم ترین دستگاه هایی هستند که به عنوان ابزار باغبانی و کشاورزی از آنها استفاده می شود.
ابزارهای بتنی و تراشکاری نیز شامل انواع مته، فرز، دستگاه های پمپ بتن، قالب های فلزی، لوله های داربست، مته، میکسر بتن و ... می شود. این ابزارها نیز در مراحل مختلف ساخت و تولید مورد استفاده قرار می گیرند و تنوع آنها بسیار بالاست.

انواع ابزارهای کارگاهی و پرمصرف

در نهایت برای آشنایی با انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی به لیستی از پرکاربرد ترین ابزارهای کارگاهی و پرمصرف اشاره می کنیم. این ابزارها در کارگاه های صنعتی چوب، شیشه بری، جوشکاری، مبلمان سازی، برشکاری، تراشکاری و ... کاربرد دارند.
موتور برق یکی از این ابزارهای بسیار پر استفاده است و انواع مختلفی نیز دارد. انواع دریل های برقی و دستی نیز از مهم ترین وسایلی هستند که در یک کارگاه به آنها نیاز است. تجهیزات و ابزارهای متنوع جوشکاری و تراشکاری نیز در این زمینه استفاده بسیار بالایی خواهند داشت.
اره ها، چکش ها، ابزار و متعلقات بسته بندی، چسب، انواع ابزارهای چند کاره کارگاهی و جاروبرقی صنعتی از انواع مهم ترین و پرکاربرد ترین ابزارها و دستگاه هایی هستند که از آنها در زمینه کار های صنعتی و ساخت و ساز استفاده می شود.

ابزارهای صنعتی با کاربرد خانگی

نکته مهم در خصوص انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی این است که برخی از آنها را می توان برای کاربرد های شخصی و خانگی نیز خریداری کرد. انواع ابزار مسافرتی، ابزار ترافیکی، ابزارهای تزئیناتی، برخی از ابزارهای ساختمانی و بنایی و برخی از ابزارهای دستی و برقی مانند دریل ها و چکش ها از جمله این موارد هستند.
 

مریم امیری | 0 نظر
امتیاز : 0 نفر

نظرات