راهنمای خرید ابزار برقی

امروزه ابزارهای برقی متفاوت با کاربرد های متنوعی که دارند، تقریبا جایگزین بسیاری از ابزارهای سنتی و دستی شده اند. در بازار خرید و فروش انواع ابزارآلات صنعتی و ساختمانی، ابزارهای برقی بخش عمده ای از سهم این بازار را به خود اختصاص داده است.
این ابزارها تنوع بی نظیری دارند. سازندگان و طراحان این وسایل سعی داشته اند تا برای هر کار و کاربردی، ایده و راه حلی ارائه دهند. از این رو چه برای کارهای معمولی و مصارف خانگی ( مانند تفنگ چسب حرارتی یا دریل) و چه در ابعاد اختصاصی تر و سطوح صنعتی و حرفه ای ( مانند جاروبرقی صنعتی و سشوار صنعتی )، ابزار برقی مناسب وجود دارد.
اما همین تنوع بالا، خرید و انتخاب گزینه ای مناسب را دشوار خواهد کرد. برای مثال در زمان خرید یک دریل برقی برای استفاده شخصی، انتخاب بین مدل ها و برندهای مختلف با قیمت های متفاوت کار دشواری خواهد بود.
 به همین دلیل می خواهیم یک راهنمای جامع و کامل در خصوص نحوه خرید و انتخاب ابزار برقی مناسب را در این جا گردآوری کرده و در اختیار شما قرار دهیم. با استناد به این نکات می توانید بهترین و مناسب ترین انتخاب را از بین تمام گزینه های موجود داشته باشید.
 

در هنگام خرید ابزار برقی به چه نکاتی باید توجه داشت؟

برای این که بتوان در بین تمام گزینه ها و ابزارآلات متنوع موجود در بازار، انتخابی هوشمندانه داشت باید به یک سری موارد مهم توجه کرد. مهم ترین معیارهایی که باید در زمان خرید ابزار برقی مد نظر قرار داد شامل، برند، مدل، اندازه دستگاه، برقی بودن یا شارژی بودن دستگاه، قدرت و توان آن، میزان عملکرد، نوع و هدف کاربرد و خرید ابزار مورد نظر و مواردی از این دست می شود. در ادامه این نکات و معیار ها را با جزئیات دقیق تری بررسی می کنیم.

دستگاه را برای چه کاربرد و هدفی خریداری می کنید؟

اول از هر چیزی باید مشخص کنید که خرید ابزار برقی برای چه هدف و کاربردی است؟ این مورد گام اول در انتخاب یک گزینه مناسب است. قطعا دستگاهی که برای کاربرد خانگی مناسب است با ابزارهای مناسب کارهای تخصصی تر و بزرگ تر متفاوت خواهد بود.
در خصوص کارهای صنعتی و نیمه صنعتی، کاربرد در ساختمان سازی، استفاده در کارگاه های کوچک یا کارگاه ها و تولیدی های بزرگ تر، گزینه انتخابی مناسب قطعا متفاوت خواهد بود. برای مثال یک اره همه کاره برقی یا یک اره برقی دوبل بیشتر برای کاربردهای صنعتی یا نیمه صنعتی مناسب اند تا مصارف خانگی.

چه نوع ابزار برقی مناسب تر است؟

ابزارهای برقی خود دسته بندی متفاوتی دارند. آنها به انواع شارژی یا بی سیم و ابزارهای سیمی که با برق کار می کنند دسته بندی می شوند. توان و قدرت هر یک از این دستگاه ها با هم متفاوت است و به طبع آن، قیمت آنها نیز متفاوت خواهد بود.
برای خرید ابزار برقی مناسب از بین گزینه های شارژی و سیمی، بهتر است باز هم ابتدا زمینه کاربرد را در نظر بگیرید. دوم این که باید دید به چه توان و قدرتی نیاز است و دستگاه باید برای چه مدت زمانی کار کند. مکان استفاده از ابزار مورد نظر نیز باید لحاظ شود.
انواع دستگاه ها و ابزارهای شارژی قطعا بهترین گزینه برای افرادی هستند که به دستگاه های پرتابل، با حمل و نقل راحت نیاز دارند. این دستگاه ها بدون کابل و سیم کار می کنند و می توان از آنها در هر مکانی، خصوصا در مواردی که دسترسی به پریز برق امکان پذیر نیست استفاده کرد.
دستگاه های برقی اما می توانند با توان بالاتر و برای مدت زمان بسیار بیشتری کار کنند. ابزارهایی که به صورت شارژی کار می کنند در بسیاری از موارد سنگین تر از انواع برقی بوده و دلیل آن باتری این دستگاه هاست. یکی از دستگاه هایی که در انواع برقی و شارژی در دسترس است، بکس برقی _ شارژی است. انواع دریل، چکش تخریب و اره زنجیری نیز در انواع برقی و شارژی وجود دارند.

ابزار برقی مورد نظر چه ویژگی ها و مشخصاتی دارد؟

تنوع بالای ابزارهای برقی در بازار به معنی تنوع در ویژگی ها و مشخصات این دستگاه ها و ابزارآلات است. در نتیجه در زمان خرید ابزار برقی مد نظر خود بهتر است به صورت کامل ویژگی ها و مشخصات محصول را با نیاز ها و کاربردهایی که از آن انتظار دارید، مطابقت داده و با یک بررسی همه جانبه انتخاب خود را انجام دهید.
در برخی موارد به عنوان مثال در کاربردهای خانگی و شخصی داشتن یک دستگاه چند منظوره می تواند گزینه هوشمندانه تری باشد. در خصوص کاربردهای صنعتی و حرفه ای تر، معمولا انتخاب دستگاه های مجزا با توان و قدرت بیشتر انتخاب بهتری است.

آیا برند تولید کننده ابزار برقی مورد نظر اهمیت دارد؟

تولید کنندگان بسیار شناخته شده ای در دنیا انواع مختلفی از این ابزارآلات صنعتی و ساختمانی برقی را تولید می کنند. برندهایی مانند رونیکس، بوش، میلواکی و ... از جمله این برند ها هستند. اما سوال این جاست که توجه به برند در زمان خرید ابزار برقی تا چه میزان اهمیت دارد؟
قطعا محصولات تولید شده توسط برندهای شناخته شده کیفیت و کاربری بسیار مطلوبی دارند، اما به همان اندازه قیمت بیشتری هم خواهند داشت. باز هم در این جا بحث کیفیت و توان دستگاه به نسبت نوع کاربری آن مطرح می شود. مهم انتخاب و خرید یک ابزار با کیفیت و با دوام بالاست که بتواند نیاز کاربر را برآورده سازد.
با این حال اما نکته مهم بحث خدمات پس از فروش ابزار مورد نظر و گارانتی محصول است که قطعا این مهم در خصوص برندهای بسیار معتبر بازار مطرح می شود و این شرکت ها برای محصولات با کیفیت خود، گارانتی و خدمات پس از فروش با کیفیتی نیز ارائه می دهند. از طرفی اکثر محصولات این شرکت ها از بهترین متریال ها و با تکنولوژی های روز دنیا ساخته شده اند و طول عمر و دوام بالایی نیز دارند.

آیا کار با ابزار مورد نظر راحت است؟

سوال بعدی که باید در زمان خرید ابزار برقی به آن پاسخ داد، میزان سهولت کاربری و راحتی کاربر در زمان استفاده از آن ابزار است. ابزار برقی مورد نظر باید به راحتی در دست جا بگیرد، کاربر را خسته نکند، حمل و نگهداری آن سخت نباشد و از همه مهم تر راه اندازی و کار با آن پیچیدگی به خصوصی نداشته باشد.
برخی از انواع ابزارهایی که در بازار وجود دارند مبتنی بر تکنولوژی های روز دنیا ساخته شده اند همین امر کار با آنها را کمی پیچیده تر کرده است. در زمان خرید این دست ابزارآلات باید دید آیا کار با این دستگاه به آموزش های به خصوصی نیاز دارد؟ اگر این چنین باشد، باید دید آیا امکان یادگیری و آموزش کار با این ابزار وجود دارد و به راحتی در دسترس است یا خیر؟
 در زمان خرید هر یک از ابزارآلات برقی، آگاهی داشتن کامل از نحوه کار با دستگاه و نکات اصولی در زمان استفاده از آن اهمیت بسیار زیادی در میزان بازدهی و کاربری آن ابزار خواهد داشت. حتی آگاهی کامل از نحوه استفاده می تواند روی دوام و طول عمر مفید ابزار مورد نظر نیز موثر باشد.

آیا ابزار برقی مورد نظر ایمنی لازم را دارد؟

ایمنی خصوصا در زمان کار با ابزارآلات صنعتی و ساختمانی برقی، اهمیت بسیار زیادی دارد. در زمان خرید ابزار برقی به این نکته توجه کنید که آیا شرکت سازنده اصول حرفه ای ساخت و طراحی استاندارد را مد نظر قرار داده است؟ آیا تمام نکات مهم ایمنی را در ساخت محصول مورد نظر رعایت کرده است یا خیر؟
قطعا هر چه برند تولید کننده ابزارآلات برقی مورد نظر مطرح تر باشد، ایمنی محصول نیز همسو با کیفیت افزایش می یابد. بهتر است باز هم در این خصوص فیدبک های موجود در ارتباط با آن وسیله را مد نظر قرار داده و حتما قبل از استفاده دفترچه راهنمای ابزار یا دستگاه برقی مورد نظر را مطالعه کنید.

قدرت و توان دستگاه و ابزار مورد نظر چه میزان است؟

زمانی که بحث خرید ابزار برقی مطرح می شود، قطعا توان و قدرت آن ابزار یکی از مهم ترین گزینه هاست. چه دستگاه از نوع برقی باشد و چه از نوع شارژی، باید توان و قدرت آن با زمینه استفاده از ابزار مورد نظر و توان مورد نیاز مطابقت داشته باشد.
توان خروجی دستگاه بر حسب وات و میزان آمپر یک دستگاه، نشان دهنده قدرت و توان یک ابزار برقی است. با در نظر گرفتن کاربرد و زمینه استفاده از دستگاه مورد نظر و مقایسه این توان و آمپر، باید ابزاری با توان مناسب را خریداری کرد.
برای مثال در انتخاب و خرید دستگاهی مانند یک سشوار صنعتی یا جاروبرقی صنعتی، قطعا توان و قدرت دستگاه اهمیت زیادی دارد و باید دستگاه خریداری شده توان بالایی داشته باشد. این دستگاه ها اختصاصا برای مصارف صنعتی و ساختمانی هستند و قدرت بالای آنها مزیت بسیار مهمی است.

قیمت خرید ابزار برقی

تمام موارد اشاره شده در بالا در زمان خرید ابزار برقی اهمیت دارند. اما هیچ چیزی به اندازه قیمت و هزینه هایی که باید برای خرید این ابزارها و دستگاه ها صرف شود، نمی تواند در بحث خرید تاثیرگذار باشد. این دستگاه ها و ابزارها قیمت متفاوتی دارند و بسته به برند، مدت گارانتی محصول، دوام آن، کارایی، ویژگی هایی که دارد و اندازه و قدرت، قیمت نیز متفاوت خواهد بود.
برای قیمت و هزینه های که صرف می شود بهتر است زمینه استفاده و کاربرد در نظر گرفته شود و بسته به میزان کارایی مد نظر از دستگاه، برای خرید ابزار برقی هزینه شود. البته باز هم همیشه کیفیت و دوام محصول در اولویت است و خرید یک دستگاه و ابزار با کیفیت که دوام بالاتری دارد، قطعا انتخاب مقرون به صرفه تری خواهد بود.
برای خرید مطمئن تر بهترین کار مقایسه قیمت های پیشنهادی توسط فروشگاه های مختلف بر اساس مدل و برند دستگاه مورد نظر است. خرید از فروشگاه های معتبر نیز می تواند تضمین کننده قیمت پرداختی باشد. محصولات برند و شرکتی معمولا قیمت های یکسان و مشخصی در تمام فروشگاه های معتبر دارند.

خرید لوازم جانبی و یدکی ابزارآلات برقی

در خصوص خرید انواع ابزارهای برقی و صنعتی مختلف، علاوه بر بحث خرید خود دستگاه بحث خرید لوازم یدکی و جانبی نیز مطرح می شود. برای مثال در خصوص دستگاه های شارژی، خرید باتری در صورت لزوم اهمیت دارد.
یا در خصوص سایر دستگاه ها و ابزارهای برقی مانند چکش تخریب، دریل، اره عمودی و افقی بر، انواع دستگاه های سایش و برش مانند سنباده لرزان، کاردک برقی، قیچی ورق بر برقی و ... خرید لوازم جانبی مختلف مانند مته، سمباده، تیغه، ساب و ... مطرح می شود.
در نتیجه در زمان خرید ابزار برقی مد نظر خود به این مساله توجه کنید که ابزار مورد نظر به چه لوازم جانبی نیاز دارد و آیا این لوازم به راحتی در دسترس اند و می توان آنها را تهیه کرد یا خیر؟ از طرفی هزینه ای که باید برای خرید هر یک از این لوازم یدکی و جانبی بپردازید را هم مد نظر قرار داده و یک انتخاب بی دردسر داشته باشید. اگر نتوانید برای دستگاهی که خریداری می کنید به راحتی ابزارهای جانبی مورد نیاز را تهیه کنید، قطعا یک ابزار بدون استفاده خواهید داشت که تنها موجب هدر رفتن هزینه های شما شده است.

آشنایی با انواع ابزارهای برقی

بعد از آشنایی با نکات و معیارهای مهم در زمان خرید ابزار برقی مورد نیاز، بهتر است کمی هم با انواع این ابزارهای پرکاربرد آشنا شویم. به صورت کلی ابزارآلاتی که آنها را با عنوان برقی می شناسیم، خود با توجه به فاکتورهای متعدد و زمینه های استفاده به انواع مختلفی دسته بندی می شوند.
این ابزارها را می توان به انواع ابزارهای برقی نجاری، ساختمانی، صنعتی، نیمه صنعتی، ابزارهای برقی خانگی و مواردی از این دست تقسیم بندی کرد. برخی از آنها را هم به عنوان پرکاربرد ترین ابزارهای برقی موجود در بازار می شناسیم که از آنها به صورت گسترده در زمینه های مشترک متفاوتی استفاده می شود.
برای مثال از ابزارهای برقی نجاری می توان به میز کار نجاری، هویه، انواع اره فلکه ای، اره گرد بر، اره مویی، اره میزی، دستگاه دم چلچله زن و ... اشاره کرد. خرید ابزار برقی ساختمانی و تاسیساتی نیز شامل ابزارهایی مانند سرامیک بر برقی، حدیده برقی، ماشین کاشی و سنگ بری، اره همه کاره برقی، مته تیز کن، شیار زن، کاشی و مرمر بر، سنگ رومیزی و دریل می شود.

پرکاربرد ترین ابزارهای برقی

یک سری از ابزارآلات برقی را به عنوان پرکاربردترین ها می شناسیم و معمولا آنها در صدر لیست خرید ابزار برقی قرار دارند. انواع پیستوله برقی، اره برقی، پولیش برقی، بالابر-جرثقیل سقفی، تیز کن اره، سرامیک بر برقی، ماشین کاشی و سنگبری، فرز و قطعات یدکی، دریل های برقی، اره فارسی، بتن کن و ... را می توان به عنوان پرکاربردترین دستگاه ها و ابزارهای برقی در نظر گرفت.

دریل های برقی

دریل برقی یکی از اصلی ترین گزینه های خرید ابزار برقی است که انواع مختلف آن هم برای مصارف شخصی و خانگی و هم برای کاربردهای صنعتی و نیمه صنعتی در بازار وجود دارند. از این دستگاه ها برای ایجاد سوراخ و حفره در اندازه های مختلف استفاده می شود. دریل ها نیز انواع مختلفی دارند و در برندهای بسیار متفاوتی عرضه می شوند. دریل میکسر یکی از انواع پرکاربرد دریل های برقی است.

دستگاه فرز برقی

فرز و قطعات یدکی آن از دیگر ابزارهای برقی پرکاربرد بازار هستند. این ابزارها نیز در بخش های مختلف از جمله ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. برای انجام کارهای تراشکاری و برشکاری صنعتی و نیمه صنعتی نیز از انواع دستگاه های فرز برقی استفاده می شود. این دستگاه یکی از ابزارهای مهم در رشته های مهندسی، خصوصا مهندسی مکانیک و ماشین آلات صنعتی است.

اره برقی

یکی دیگر از گزینه های اصلی در خرید ابزار برقی، شامل انواع اره های برقی می شود. اره برقی دوبل یکی از این گزینه هاست. اره های برقی نیز تنوع زیادی دارند و هر کدام را می توان در بخش به خصوصی مورد استفاده قرار داد. برای مثال انواع اره عمود و افقی بر، اره فارسی و اره گرد بر جز ابزارآلات مهم و اصلی در کارگاه های نجاری است.

دستگاه بلوور یا دمنده دستی

این ابزار پرکاربرد را می توان در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار داد. این ابزار برقی یک مکنده است و می توان از آن برای تمیزکاری لوازم مختلف، خصوصا لوازم حساس که تمیز کردن آنها کار راحتی نیست، استفاده کرد. از این رو می توان دمنده دستی ( بلوور ) را در هر زمینه ای مورد استفاده قرار داد.

اره زنجیری

این دستگاه نیز یکی از گزینه های پرکاربرد در لیست خرید ابزار برقی است. همان طور که از آن آن مشخص است، این دستگاه نوعی اره برقی است و به راحتی می توان آن را حمل کرد. از این ابزار نیز در زمینه های مختلفی مانند نجاری استفاده می شود. در کاربرد های خانگی و کشاورزی نیز می توان از یک اره زنجیری برقی سبک استفاده کرد.

جاروبرقی

این دستگاه را با عنوان جاروبرقی صنعتی نیز می شناسند. یک دستگاه مکنده بسیار قدرت مند که از آن برای تمیز کردن و نظافت صنعتی و ساختمانی استفاده می شود. میزان قدرت و توان این دستگاه ها مهم ترین نکته در زمان خرید ابزار برقی مورد نظر است.

حدیده برقی

گزینه بعدی در لیست خرید ابزار برقی پرکاربرد، حدیده برقی نام دارد. این دستگاه در صنایع مختلف، خصوصا در تراشکاری و برشکاری روی میله ها و فلزات کاربرد دارد. از آن برای برش سطح فلزات و ایجاد دندانه و شیار روی میله ها استفاده می کنند.

شیار زن، کاشی و مرمر بر

این دستگاه ها نیز از جمله ابزارهای پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی، صنایع مختلف، برشکاری و سنگ تراشی هستند. این ابزارها می توانند برای ایجاد برش و شیار در سنگ و دیوار و کف استفاده شوند و از آنها در زمینه تاسیسات و برقکاری ساختمانی بیشتر از دیگر موارد استفاده می شود.

بتن کن

بتن کن در واقع یک نوع دریل است. در راهنمای خرید ابزار برقی، این دستگاه بیشتر برای موارد صنعتی و ساخت و ساز حرفه ای مد نظر قرار می گیرد. همان طور که از نام آن هم می توان متوجه شد، بتن کن در واقع یک دستگاه برای سوراخ کردن یا حفر و کندن سطوح سخت و بتنی است و قدرت و توان آن بسیار بالاست.
 

مریم امیری | 0 نظر
امتیاز : 0 نفر

نظرات